ULTUUR WERF resultaat van een wandeling op een windstille dag' EVA BONNEUR De kunsten liggen afgelopen jaren zwaar onder vuur. Beeldende kunst organisaties in Zeeland staan voor de spannende uitdaging met elkaar een nieuwe toekomst te visualiseren en realiseren. Oorspronkelijk uitgangspunt is een nieuwe organisatievorm die in januari 2013 een start gaat maken, mogelijk in Vlissingen. Na de pensionering van Leon Riekwell, zomer 2012, verwacht de Cultuurwerf dan ook eind van het jaar de laatste tentoonstellingen in de Willem3 te zullen maken. Ter afsluiting van een tijdperk eindigen we met de fotoserie van Andre Smits, 'Artist in the worlds/ never ending art trip'. Hij portretteerde afgelopen jaren over de hele wereld ruim 1200 kunstenaars vanaf de rug gezien in hun eigen atelier. Een hommage aan alle kunstenaars. Nu blijkt dat het samengaan van SBKM, CBKZeeland en BuroBK minder vlot gaat dan verwacht, gaan we het nieuwe jaar in de \Villem3 van start met de groepstentoonstelling Made in Vlissingen 1 en 2. Een mooie gelegenheid om succesvolle Vlissingse kunstenaars uit te lichten en jonge kunstenaars meer bekendheid te geven. Meer dan driekwart van de aangeschreven kunstenaars reageerde enthousiast. Rondom de tentoonstellingen organiseerden we open ateliers, twee rondleidingen door Nico Out en een kunstenaarstafel. Tijdens de 'kunstenaarstafel' gingen we informeel in gesprek met kunstenaars over het kunstklimaat in Vlissingen. Wat boeiende inzichten opleverde. (Zie hiervoor het artikel verderop in dit blad.) Ter afsluiting van de tentoonstelling en als blijvend aandenken zijn we gekomen tot de unieke samenwerking met het kunsttijdschrift DECREET. Geen catalogus maar een special over de in Vlissingen wonende en/of werkende kunstenaars. We hebben alle deelnemers gevraagd: 'Wat betekent Vlissingen voor jou als kunstenaar?' en hopen u hiermee een nieuw beeld op Vlissingen en haar kunstenaars te geven. Een tijdsdocument. Namens Cultuurwerf Bianca Runge Programmacoördinator Beeldende Kunst

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2013 | | pagina 4