Saskia Eggink 2jJlm Uiïyi' mtmmum mmmm v - j J l v U ik Grafiek maken, wat trekt je daar in aan? Als mensen al weten wat het maken van grafiek inhoudt! Deze vraag komt regelmatig langs. Wantje ziet het resultaat van je "prutsen" niet direct. je moet eerst een etsplaat maken of linoleumsnede, jan deze van inkt voorzien en hierna afdrukken. Je krijgt dan een beeld in spiegelschrift en bovendien reuze vieze handen!(als je zonder handschoenen werkt natuurlijk). Nu zijn er natuurrijk 4 soorten grafiek om te maken. De hoogdruk, diepdruk, doordruk en vlakdruk. Allevier heb ik ze uitgebreid beoefend en heb tenslotte gekozen voor de diepdruk of ets en de hoogdruk of linosnede. Met een etspers kun je namelijk ook goed een linosnede afdrukken en combinaties van beide zijn goed te maken. Dus mijn antwoord is simpel: het is heerrijk om zo lekker ambachterijk bezig te zijn met allerlei soorten aan materialen, zoals linoleum, zink en koper, etsgrond en etsinkt, een zuurbad en vele chemische stoffen om de plaat weer schoon te krijgen! Je begrijpt dat dit voor mij met een opleiding als chemisch technicus het summum is om creatief mee aan de slag te gaan. Toen bij het volgen van mijn tekenopleiding de grafische technieken dan ook langskwamen, dacht ik WHOW dat is het. Als ik geslaagd ben ga ik me in deze technieken verdiepen. Het was een soort thuiskomen. Schuren, zagen en boren en weer wat in een zuurbad leggen! Het was de "chemie" van techniek en creativiteit die me te pakken kreeg. Nou is de etsplaat of de linosnede vaak slechts de start van mijn beeld-avontuur. Na afdrukken ga ik er mee aan de slag. Gebruik andere materialen erbij (mijn ets-collages). Verzaag mijn plaat of verknip mijn afdruk, teken erbij, kleur in met aquarel b.v., de mogerijkheden zijn eindeloos. Ik gebruik ook vaak verschillende druktechnieken in een afbeelding, een linosnede °ver een ets drukken of een zeefdruk over een linosnede of ets aanbrengen of in omgekeerde volgorde. Dit alles om het eindbeeld te krijgen van wat ik in gedachten heb. Het heeft zelfs geresulteerd in hele assemblages, (ook 3D) Als aarts-verzamelaar heb ik al veel mijn atelier binnen gedragen jpn spullen om mee te werken. Zo van, daar kan ik nog wel wat mee en na een tijd gebeurt dat ook. Mijn hoofd barst soms van de ideeën °ni mee aan de slag te gaan. Helaas moeten er altijd keuzes gemaakt W°rden en vallen dingen af, soms ook omdat de uitvoerbaarheid te wensen overlaat. Ziuaaiuis met de afdruk op linkerpagina ode aan Magritte) j kleurenets Heel prettig is het, datje nu grafiek kunt maken zoals JIJ het wil en op de manier die JIJ prettig vindt en waar je brij van wordt. Dat het niet meer volgens "het boekje" hoeft. Als ik een tijd niet heb kunnen werken, word ik daar zeer onrustig van en moet ik nodig aan de slag. Wel is er verschil in mijn etsen, tussen mijn vrije werk en mijn meer traditionele werk, zoals b.v. de etsen van Zierikzee en het eiland met al haar monumenten. Die moeten natuurlijk naar de werkelijkheid gemaakt worden en herkenbaar zijn. In deze serie heb ik al 15 etsen en het is leuk om te merken dat mensen ze "sparen" en dat ze cadeau gegeven worden bij een afscheid of verhuizing. Een boodschap zit er niet in mijn werk. Het moet grafisch mooi zijn om naar te kijken, evenwichtig in het vlak staan en je mag er vrolijk van worden. Als je in Zeeland woont krijg je iets met het water! In veel van mijn etsen komen dan ook waterdieren voor zoals krabben, kreeften en vissen. Verder zijn vele onderwerpen al door mij op de etsplaat of linoplaat vastgelegd en ik hoop er nog lang mee door te mogen gaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2013 | | pagina 19