Ton Lamper Grafische technieken: etsen en linoleumsneden Nederland heeft in de loop der tijden een uitgebreide traditie opgebouwd op het gebied van de grafische kunsten en menig groot graficus voortgebracht. Echter na een korte opleving in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw lijkt de belangstelling van kunstliefhebbers voor grafiek steeds verder af te nemen. Wellicht dat, ondanks het feit dat grafiek in oplage wordt gemaakt en dus ten opzichte van de andere beeldende kunsten relatief goedkoop is, ook hier de gevolgen van de recessie een rol spelen. Daarnaast heeft het gebruik en de mogelijkheden van de computer in de wereld van de grafische vormgeving een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Of is het misschien toch dat in het huidige Nederlandse kunstcircuit meer de nadruk ligt op het conceptuele in de kunst? Kunst is dan voornamelijk bedenken en kunnen beschrijven, iets wat veel Nederlandse kunstacademiestudenten ook al jaren ondervinden. Reeds lang lijkt er een doem te liggen op kunstvormen die door noeste handarbeid ontstaan. Ik zeg het nu wat gechargeerd: Kunst is vooral denken en niet doen. Het mag duidelijk zijn dat ik geen aanhanger ben van deze bewering, maar ook niet van haar tegenpool: kunst is gewoon doen en niet denken. Ik zoek in mijn werk een balans tussen denken en doen. Je hebt iqts te melden, dat doe je door een verbeelding en daarbij kies je die midcïelen en technieken die de zeggingskracht ten goede komen en zo mogelijk versterken. Dat geldt voor elke beeldende kunstenaar, maar zeker ook voor een graficus. Want grafiek is niet zomaar plaatjesmakerij. Dat grafische technieken al jaar en dag gebruikt worden om plaatjes e.a. illustraties te produceren heeft meer te maken met de verlangde reproduceerbaarheid van de afbeelding. Een heel ander uitgangspunt is dat men de grafische technieken gebruikt als middel om tot autonome kunst te komen. Waarom kiest een kunstenaar dan voor een grafische techniek? Dat is een lastig te beantwoorden vraag, wellicht vergelijkbaar met de vraag waarom een danser voor klassiek ballet kiest in plaats van jazzdance. Voor zowel de etstechniek als de linosnede geldt dat ik dol ben op het handwerk, het urenlang in afzondering kunnen worstelen met de materie. In mijn geval is het, voor wat de etstechniek betreft, vooral het werken in een weerbarstige metaalplaat, de ambachtelijk heid van het procédé, de enorme variatie aan technieken en de combinatiemogelijkheden met andere druktechnieken en kunst vormen, en het feit dat er een voorstelling ontstaat door middel van het aantasten en door zuur laten wegvreten van de drager. Bovendien kan er gaandeweg het langdurige proces van ontstaan va# alles gebeuren en dat is spannend. Open blijven staan voor het toeval toegeven aan hernieuwde inzichten, oog hebben voor het materiaal, de grillen van de technieken en het proces. En dat alles is af te lezen in het uiteindelijk resultaat, vastgelegd in de plaat. Vergelijkbaar met het ondernemen van een reis. Je begint een reis, maar niet alles is gepland, je laatje voor je uitstapjes ter plekke leiden door het toeval, pas bij thuiskomst als het fotoalbum is ingeplakt krijg je een idee van watje hebt meegemaakt. Natuurlijk kan daarbij de reproduceerbaarheid van de afdruk een prettige bijkomstigheid zijn, maar voor mij als grafisch kunstenaar geen noodzakelijkheid. Een grafisch kunstwerk kan dus een unicum zijn. Voor mij geldt wel dat wanneer ik tot het maken van een oplage besluit, dat alle drukken zoveel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Om dit voor elkaar te krijgen noteer ik bijzonderheden zoals kleur mengingen, bovendien fotografeer ik tijdens de productie de verschillende fasen. Papier en inkten kunnen lichtgevoelig zijn en dus kwetsbaar, een reden om voor hoogwaardig materiaal te kiezen. Over het algemeen kiest men papier als drager voor een grafische techniek. In mijn geval kies ik er soms zelfs voor om de etsplaten niei eens af te drukken, maar als een ruimtelijk object of een onderdeel daarvan te gebruiken. De metaalplaat is vervormbaar of uit te bouwen tot een ruimtelijke constructie. Niet zo gek als je bedenkt dat de etstechniek oorspronkelijk werd gebruikt om gebruiks voorwerpen, wapens en harnassen mee te decoreren. Centraal thema in mijn beeldend werk is: verzamelen en de verzameling van beelden. Een heel assortiment van figuratieve elementen, archaïsche motieven en andere verwijzingen naar de kunst- en cultuurhistorie, worden samengebracht met abstracte vormen. Een reservoir van beelden, een soort collectief geheugen waarbinnen talloze combinaties en associaties mogelijk zijn. Uit de soms filmisch aandoende afbeeldingen blijkt de fascinatie voor de menselijke anatomie en bewegingen van het lichaam. De opeenstapeling van beelden kan men vergelijken met de beelden die ons door de moderne media in hoog tempo worden gepresenteerd. Een ieder fixeert uit dat grote aanbod van beelden die zaken die hem of haar boeien. Net als in de media confronteer ik de toeschouwers met een spel van verschillende, soms sterk contrasterende beelden, zowel formeel als inhoudelijk. Atlas Kleurenets 100 X no cm.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2013 | | pagina 21