Ornithologie Kleurenets 100 X110 cm. Verschillende opvattingen over kunst en tegenstellingen in de kunst: jjynst als een plat vlak met kleinen en vormen of als suggestie van eeQ ruimte of ruimtelijkheid, abstract tegenover figuratief, picturaal tegenover lineair en de toepassing van zelfbedachte beelden jn combinatie met bestaand beeldmateriaal, worden ondanks de sterke contrasten verwerkt tot een eenheid. In mijn grafisch werk combineer ik niet alleen verschillende beelden, maar ook vaak diverse technieken. Zo bouw ik de kleurvlakken in mijn etsen vaak op door middel van kartondruk, linoleumsnede en/of houtsnede en kleurenets. Door de combinatie van verschillende grafische technieken is het afdrukken tamelijk ingewikkeld, meerdere drukgangen zijn noodzakelijk voor het uiteindelijke resultaat. Voor het maken van zo'n ingewikkelde kleurenets ga ik meestal uit van een grove lijnets in zwarte inkt. Voor deze lijnets gebruik ik verschillende gereedschappen (etsnaald, burijn, staal- borstel, schuurpapier e.d.) en daarnaast werk ik ook nog wel met aquatint en suikeraquatint. Van de lijnets wordt een afdruk gemaakt en deze eerste druk dient als een soort moederblad om later de kartondruk, houtsnede en kleurenets steeds op dezelfde plaats te kunnen leggen, zodat in het eindresultaat alle vormen en kleuren sluitend zijn. De positie van de kleuren in de kleurenets bepaal ik door de versgedrukte lijnets tegen de achterzijde van de schoon gemaakte plaat van de lijnets te drukken. Ik gebruik dus beide zijden van een plaat en dat is niet uit zuinigheid, maar om beide drukgangen sluitend te krijgen. De eerste afdruk in zwarte inkt, waar ik de plaatsen van de kartondruk en houtsnede heb gemarkeerd, gebruik ik als matrijs op de pers. Een procédé dat ik zelf heb ontwikkeld. Voor alle drukgangen moet het papier vochtig en dus soepel zijn. De eerste drukgang is de kartondruk. Karton is vlak en kan dus met normale druk op de pers. De tweede drukgang is de houtsnede of linosnede, omdat dit hoogdruk is moet er minder druk op de pers. Daarna komt de kleurenets, soms meerdere. En dan als laatste de lijnets in zwart. De kern van deze technische uitweiding is dat ik al mijn kennis en ervaringen die ik in de loop der jaren heb opgedaan en heb ontwikkeld gebruik om datgene wat ik wil verbeelden te kunnen verbeelden. Ondanks de ambachtelijkheid en het ingewikkelde en uitgebreide procédé blijft de techniek slechts een middel om te verbeelden. Naast kleurenetsen werk ik momenteel ook aan een serie linoleum sneden. Druktechnisch is hoogdruk minder ingewikkeld. Dit gaat °P een heel eenvoudige manier, er komt geen drukpers aan te pas. Het dunne Japanse rijstpapier wordt over de met inkt ingerolde plaat gelegd, waarna ik met de bolle kant van een eetlepel over het papier wrijf. In elke linoleumsnede worden twee beelden met elkaar gecombineerd, een grijsblauwe afbeelding onder een zwarte ^beelding. Alsof het beeld vervaagt naar grijs of scherper zou ^^en worden tot een diepzwart. Twee beelden door elkaar, die wisselend om de aandacht van de kijker vragen. Twee ogen schijnlijk duidelijke voorstellingen door elkaar, die toch niet zijn wat ze lijken. Alle onderwerpen voor deze serie zijn ontleend aan de Metamorphosen van de Romeinse schrijver Publius Ovidius Naso (43 v. Chr. -17 n. Chr.). In deze Metamorphosen staat de verandering van gedaanten centraal. Alles verandert. Niets is wat het lijkt. Wie kijkt ontdekt - het beeld verandert daardoor steeds van vorm en inhoud - het is nooit meer hetzelfde als bij de eerste aanblik en het is bovendien voor elke kijker anders. Verhalen uit de oudheid, gebaseerd op de luimen en lusten van goden en mensen, nog steeds te vertalen naar deze tijd. Vanwege het feit dat het hier gaat om het verbeelden van verhalen heb ik gekozen voor een vormgeving die lijkt op die van een illustratie of gravure, als een filmbeeld gevat in een zwart frame. Mocht men het oorspronkelijke klassieke verhaal niet kennen dan nodigt de combinatie van beelden de kijker uit tot het scheppen van eigen, wellicht steeds veranderende betekenissen. Het formaat en de kleuren van alle linoleumsneden zijn gelijk. Of ik nu vijf, tien of meerdere exemplaren exposeer, zij vormen samen een soort filmische verzameling. Ik hoop ooit een keer alle drukken tegelijk te tonen. Er ligt een idee om die tentoonstelling te combineren met een compositie voor koor en klein orkest, waarbij zowel in de opstelling van de kunstwerken als in de muziek de steeds doorgaande verandering van vormen en voorstellingen tot uitdrukking komt. Het moge duidelijk zijn dat de grafische technieken ook heden ten dage nog talloze nieuwe mogelijkheden biedt. Beauty sells de bunder 2013

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2013 | | pagina 22