Marjolijn Boterenbrood
'Partituur van Zoet en Zout' is een onderzoek naar het leven op Schouwen-Duiveland met zoet en
zout.
Aletta de Jong
Onderzoekt historische alsook huidige
toepassingen van materialen met als doel
verbanden bloot te leggen tussen locatie,
grondstoffen en mensen.
Anne Ausloos en Jeroen van westen
Zoute en zoete cultuur en natuur veranderen ten gevolge van klimaatsverandering, recreatie,
mechanisering van de landbouw, Weg van de onderliggende spanning dat zoet goed is en zout
fout, zoeken Anne en Jeroen naar de schoonheid van zoet en van zout. En, waar ligt de grens
tussen zout en zoet, want alleen dan kan de balans worden opgesteld.
Leontine Lieffering
Gerco de Ruijter
Wil de 'harde kustlijn' van de Oosterschelde op een nieuwe, verrassende en
verhelderende manier vastleggen.
Speurt naar bouwwerken
op Schouwen-Duiveland die
een relatie hebben met water,
zoet en zout, en zich in allerlei
stadia van existentie bevinden.
2015
De Bewaerschole blijft het dynamische centrum van het project waar de stand van zaken constant
zichtbaar is en van waaruit de coördinatie met andere organisaties en instellingen plaats vindt.
Een aantal kunstenaars gaat verder met hun onderzoek en verzorgt de eerste presentaties.
Op verschillende locaties op het eiland worden 'sonderingen' gedaan om te achterhalen wat dit leven met zoet en zout betekent.
Met haar 'atelierbus' bezoekt de kunstenaar de locaties, waar de verschillende facetten van het specifieke gebied worden
geïnventariseerd, benoemd en zichtbaar gemaakt Het wordt een zoektocht naar mythes, verhalen, herinneringen, feiten, verborgen
bijzonderheden, klanken en beelden. De verzamelde verhalen en het beeldmateriaal worden verwerkt in kaarten van het eiland.
Gebruikt de drogisterij (drogerij) als mechanisme, als
onderzoèksvorm; een drogisterij opgevat als verzameling
van ingrediënten voor onder andere: verf, medicijnen, drank
en brandstof - die ambachtelijk, artistiek of huishoudelijk
kunnen worden toegepast.
Zowel in de onderlinge samenwerking als landschappelijk zijn Anne en Jeroen op zoek naar een wisselwerking tussen aandacht
voor het detail en de betekenis daarvan voor het grote geheel en omgekeerd. Zand, klei en water werden onderzocht in direct(e)
proeven (letterlijk) in het veld, en vaste opstellingen. In de Bewaerschole werd klei van verschillende locaties, en klei gewonnen op
verschillende dieptes, in suspensie gebracht in zoet water. Sommige klei zoet, andere brak, twee uitgesproken zout. Een eerste
conclusie: er is geen scheidslijn tussen Zout en Zoet, maar er ligt een wereld tussen, een grenswereld van primaire scheppingsdrift.
In samenwerking met 'augmented reality' expert Sander Veenhof uit Amsterdam. Met hem maakte
hij een eerste proefopname van een 360 graden panorama op 80 meter hoogte boven de Plompe
Toren bij Burghsluis. In 2015 wordt dit onderzoek voortgezet.
Van volledig verdwenen bebouwde
plekken, gebouwen die in de loop der
jaren hun functie verloren hebben, tot
alleen nog maar in gedachten en
op papier bestaande structuren en
gebouwen. Na de presentatie in oktober
2014 van het project 'Pakhuis' in de
Bewaerschole, gaat Leontine in 2015
verder op twee locaties: de
ondergestoven dorpen van Schouwen en
het caisson bij het Watersnoodmuseum.
Anne Ausloos en Jeroen van Westen maken de installatie GRENSWERELD; de Bewaerschole als een membraan, binnenvallend
zonlicht opent die wereld tussen zout en zoet waarin bezoekers hun eigen plaats in kunnen ontdekken. Zij zetten het onderzoek
naar zout in klei voort en daarnaast starten zij in samenwerking met o.a. Deltares, Hogeschool Zeeland en Technasium Pieter
Zeeman onderzoek naar zoetwateropslag voor 1953 met als doel de resultaten in te zetten bij het nadenken over de
toekomstige ontwikkelingen.
Bruno Doedens zal, afhankelijk van de vraag of en wanneer de zandsuppletie aan de Brouwersdam gaat plaatsvinden, zijn
publieksproject uitvoeren.
Aletta de Jong maakt een installatie waarin o.a. door stoken, wecken, op zout en in het zuur leggen, drogen, fermenteren en
bio-engineering de functionele architectuur (droogzolders), gereedschappen (oliepers en machines (destilleerinstallatie) aan
de orde komen.
Valerie Dempsey en Ronald Boer maken een kristallisatie- en een sedimentatie-werk. De andere kunstenaars gaan door met hun
onderzoek en verzorgen na 2015 een presentatie.
Nieuwe kunstenaars worden uitgenodigd om met een andere insteek aan het project deel te nemen.
ïchole.co