Marjolijn Boterenbrood 'Partituur van Zoet en Zout' is een onderzoek naar het leven op Schouwen-Duiveland met zoet en zout. Aletta de Jong Onderzoekt historische alsook huidige toepassingen van materialen met als doel verbanden bloot te leggen tussen locatie, grondstoffen en mensen. Anne Ausloos en Jeroen van westen Zoute en zoete cultuur en natuur veranderen ten gevolge van klimaatsverandering, recreatie, mechanisering van de landbouw, Weg van de onderliggende spanning dat zoet goed is en zout fout, zoeken Anne en Jeroen naar de schoonheid van zoet en van zout. En, waar ligt de grens tussen zout en zoet, want alleen dan kan de balans worden opgesteld. Leontine Lieffering Gerco de Ruijter Wil de 'harde kustlijn' van de Oosterschelde op een nieuwe, verrassende en verhelderende manier vastleggen. Speurt naar bouwwerken op Schouwen-Duiveland die een relatie hebben met water, zoet en zout, en zich in allerlei stadia van existentie bevinden. 2015 De Bewaerschole blijft het dynamische centrum van het project waar de stand van zaken constant zichtbaar is en van waaruit de coördinatie met andere organisaties en instellingen plaats vindt. Een aantal kunstenaars gaat verder met hun onderzoek en verzorgt de eerste presentaties. Op verschillende locaties op het eiland worden 'sonderingen' gedaan om te achterhalen wat dit leven met zoet en zout betekent. Met haar 'atelierbus' bezoekt de kunstenaar de locaties, waar de verschillende facetten van het specifieke gebied worden geïnventariseerd, benoemd en zichtbaar gemaakt Het wordt een zoektocht naar mythes, verhalen, herinneringen, feiten, verborgen bijzonderheden, klanken en beelden. De verzamelde verhalen en het beeldmateriaal worden verwerkt in kaarten van het eiland. Gebruikt de drogisterij (drogerij) als mechanisme, als onderzoèksvorm; een drogisterij opgevat als verzameling van ingrediënten voor onder andere: verf, medicijnen, drank en brandstof - die ambachtelijk, artistiek of huishoudelijk kunnen worden toegepast. Zowel in de onderlinge samenwerking als landschappelijk zijn Anne en Jeroen op zoek naar een wisselwerking tussen aandacht voor het detail en de betekenis daarvan voor het grote geheel en omgekeerd. Zand, klei en water werden onderzocht in direct(e) proeven (letterlijk) in het veld, en vaste opstellingen. In de Bewaerschole werd klei van verschillende locaties, en klei gewonnen op verschillende dieptes, in suspensie gebracht in zoet water. Sommige klei zoet, andere brak, twee uitgesproken zout. Een eerste conclusie: er is geen scheidslijn tussen Zout en Zoet, maar er ligt een wereld tussen, een grenswereld van primaire scheppingsdrift. In samenwerking met 'augmented reality' expert Sander Veenhof uit Amsterdam. Met hem maakte hij een eerste proefopname van een 360 graden panorama op 80 meter hoogte boven de Plompe Toren bij Burghsluis. In 2015 wordt dit onderzoek voortgezet. Van volledig verdwenen bebouwde plekken, gebouwen die in de loop der jaren hun functie verloren hebben, tot alleen nog maar in gedachten en op papier bestaande structuren en gebouwen. Na de presentatie in oktober 2014 van het project 'Pakhuis' in de Bewaerschole, gaat Leontine in 2015 verder op twee locaties: de ondergestoven dorpen van Schouwen en het caisson bij het Watersnoodmuseum. Anne Ausloos en Jeroen van Westen maken de installatie GRENSWERELD; de Bewaerschole als een membraan, binnenvallend zonlicht opent die wereld tussen zout en zoet waarin bezoekers hun eigen plaats in kunnen ontdekken. Zij zetten het onderzoek naar zout in klei voort en daarnaast starten zij in samenwerking met o.a. Deltares, Hogeschool Zeeland en Technasium Pieter Zeeman onderzoek naar zoetwateropslag voor 1953 met als doel de resultaten in te zetten bij het nadenken over de toekomstige ontwikkelingen. Bruno Doedens zal, afhankelijk van de vraag of en wanneer de zandsuppletie aan de Brouwersdam gaat plaatsvinden, zijn publieksproject uitvoeren. Aletta de Jong maakt een installatie waarin o.a. door stoken, wecken, op zout en in het zuur leggen, drogen, fermenteren en bio-engineering de functionele architectuur (droogzolders), gereedschappen (oliepers en machines (destilleerinstallatie) aan de orde komen. Valerie Dempsey en Ronald Boer maken een kristallisatie- en een sedimentatie-werk. De andere kunstenaars gaan door met hun onderzoek en verzorgen na 2015 een presentatie. Nieuwe kunstenaars worden uitgenodigd om met een andere insteek aan het project deel te nemen. ïchole.co

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 21