Wie niet probeert Kan heel lang wachten Komt er niet achter Wat ie begeert Wie niet probeert Moet het doen zonder Mist een hoop wonder Wie niet probeert Wie niet probeert Die leeft niet echt Voelt niet de zege Alleen het gevecht De geboorte van O die zee i a De succesfactoren (O die zee, Huub van der Lubbe) Deze tekst van Huub van der Lubbe prijkte afgelopen zomer op de shirts van de vele vrijwilligers die mee hebben geholpen om van O die zee, een homerische rockopera aan zee, een succes te maken. De tekst is symbolisch voor het traject waarmee met een groot en bont gezelschap de eerste Zeeuwse rockopera is gerealiseerd. Het begon als een groot avontuur met vele onzekerheden, maar met een steevast geloof in het succes er van. Zonder te overdrijven, kan gesteld worden dat de Zeeuwse zomer van 2014 in belangrijke mate gedomineerd en ingekleurd werd door O die zee. Op de slotgracht van Fort Rammekens en in het fort zelf speelde zich een boeiend muziektheaterspektakel af; een voorstelling die in totaal meer dan 10.000 bezoekers trok om het verhaal van Ilias, zijn bruid Penelopé en zijn vrienden Joost en Kees te horen, te zien en te beleven. Opvallend was dat meer dan helft van de bezoekers van buiten Zeeland kwam en uit alle windstreken. Als opfrisser nog even het project en het verhaal in het kort. O die zee is een hedendaagse muziektheaterproductie en een moderne bewerking van Homerus' klassieker Odyssee.Tijd en plaats van handeling zijn echter afwijkend: O die zee speelt zich in het heden af en geheel in Zeeland. Het is mede gebaseerd op het in 1990 verschenen boek'Waar eensTroje lag' van Iman Jacob Wilkens. In dit boek meent Wilkens, in tegenstelling tot andere historici, dat de omzwervingen van Odysseus zich in en rond het Atlantische gebied afspeelden. Het verhaal begint als Ilias op het punt staat om te trouwen maar op de vooravond van zijn huwelijk door zijn vrienden Joost en Kees wordt ontvoerd voor een vrijgezellenfeest. Voor het ontstaan van O die zee bevinden we ons in de huiskamer van Theater de Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland van Trudi Warns en Arnout Schop. Op de avond na zijn optreden aldaar, praten Huub van der Lubbe,Trudi en Arnout nog wat na.Trudi vertelt over haar plannen om een vervolg te maken op het locatieproject 'De man van de la Mancha' uit 2010 en over het boek van Wilkens. Huub van der Lubbe wordt door dit idee gegrepen en neemt het boek mee naar huis. Enkele weken later geeft hij te kennen graag mee te willen werken aan de realisering van deze plannen. Na enkele gesprekken komt er een taakverdeling tot stand.Van der Lubbe zal de liedteksten voor de rockopera schrijven en Tom de Ket (bekend van o.a. de Drentse Bluesopera) zal het concept, het verhaal (inclusief het scenario) en de regie voor zijn rekening nemen. Robert Jan Stips (de Nits, Supersister) tekent voor de muzikale leiding van het project. De productie is in handen van Theater de Wegwijzer. In 2013 geeft het bestuur van Stichting Theater de Wegwijzer Tom de Ket opdracht tot het schrijven van de teksten en schrijft Huub van der Lubbe in Berlijn bijna alle liedteksten. In Theater de Wegwijzer worden de voorbereidingen getroffen tot het realiseren van de nieuwe plannen: potentiële sponsors krijgen het sponsorplan toegestuurd, subsidieaanvragen worden verzonden, de vaste vrijwilligers en vrienden van het theater worden ingelicht en er In de nachtelijke escapades die volgen verliezen de vrienden zich in een hallucinerende trip waarin ruimte en tijd onbetrouwbare begrippen blijken te zijn. Grenzen vervagen, maar ook nieuwe perspectieven dienen zich aan. De beproevingen die onze held in dit nieuw vormgegeven muziekverhaal vervolgens ondergaat zijn losjes geïnspireerd op de beproevingen die Odysseus ooit eerder heeft ondergaan. Hoe ontstond het idee om deze bijzondere voorstelling te maken en waarom werd het zo'n succes? wordt intensief overlegd met Staatsbosbeheer (eigenaar van het Fort), hoofdsponsor Zeeland Refinery en de provincie Zeeland. Zeeland Refinery adopteert O die zee in het kader van het 40-jarig bestaan van het bedrijf. Het provinciaal bestuur geeft al in een vroeg stadium aan het project te willen ondersteunen in het kader van het Zeeuwse programma rond 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden. De voorbereidingen verlopen goed. Het aantal (hoofd)-sponsors breidt zich gestaag uit en ook een aantal fondsen wil het project ondersteunen. De benaderde Nederlandse popgroepen en artiesten zijn enthousiast om de aan hen toegezonden teksten van muziek te voorzien, een nieuwe Odyssee maar dit keer door het Nederlandse poplandschap. De Zeeuwse fotograaf Ruden Riemens maakt een prachtige foto die onder andere op het het affiche zal prijken. Toch waren er ook teleurstellingen. Het landelijke Fonds voor de Podiumkunsten besluit geen subsidie te verlenen omdat men onvoldoende vertrouwen heeft in het culturele ondernemerschap van de stichting. Begin december 2013 besluit het bestuur de plannen toch door te zetten.Vanaf dat moment komt alles in een stroom versnelling terecht, waardoor het aantal uit te voeren activiteiten en werkzaamheden op velerlei terreinen fors toeneemt. Laten we niet vergeten dat O die zee door zijn opzet, aanpak en locatie een complex project is. Zaken zoals de begeleiding van de productie, de ondersteuning van de repetities, het ontwerpen en maken van kostuums, het regelen van de techniek en infrastructuur zoals geluid en licht, tribune, de trap om het fort te ontsluiten, de brug over de slotgracht, de logistiek op het terrein van vervoer en parkeren, de catering van de cast en crew, de inrichting van het fortfèn het realiseren van een randprogramma, promotie en publiciteit en noem maar op, worden door een klein maar enthousiast team opgepakt. De tijd vliegt en half juni beginnen in Amsterdam al de eerste repetities. De groep acteurs, muzikanten en regisseur Tom de Ket komen al vrij snel naar Zeeland om in de Mariahoeve van Zeeland Seaports de repetities in gang te zetten. Zij worden ondergebracht in chalets en stacaravans op Camping Stelleplas in Heinkenszand. Theater de Wegwijzer wordt nu nog meer het hoofdkwartier van de productie want elke avond komen cast, crew en vrijwilligers daar eten. Een grote groep vrijwilligers bereidt de maaltijden. De laatste weken wordt er alleen nog gerepeteerd in het fort en op de slotgracht. Stilaan krijgt de voorstelling onder regie van Tom de Ket zijn vorm. Op zaterdag 2 augustus vindt de generale repetitie plaats en na enkele try-outs de première op 6 augustus. De reacties van het publiek en de pers zijn uitstekend en ook de kaartverkoop komt na een wat aarzelend begin in een stroom versnelling terecht. Bijna alle voorstellingen zijn uiteindelijk uitverkocht en vele mensen moeten worden teleurgesteld. Helaas kon door verplichtingen van een aantal medewerkers het aantal voorstellingen van 18 niet worden uitgebreid en bovendien was het niet de bedoeling in het vaarwater van het Zeeland Nazomerfestival terecht te komen.Toch was het een goed gevoel dat er nog gemakkelijk vier tot vijf voorstellingen uitverkocht hadden kunnen worden, wat nog eens meer dan 3.000 bezoekers zou hebben betekend. Zaterdag 23 augustus werd de laatste voorstelling van O die zee gespeeld. Een gedenkwaardige voorstelling overigens, want het was de enige voorstelling die door onweer tijdelijk stilgelegd moest worden en pas na een pauze van meer dan een uur kon worden uitgespeeld. Uiteindelijk is geen enkele voorstelling afgelast, zelfs niet toen er een keer windkracht 8 stond of die enkele keren dat hoosde van de regen! Een oud Nederlands gezegde luidt:'Succes kent vele vaders'. In het geval van O die zee kan dit gezegde alleen maar in positieve zin gebruikt worden. Het hele team van regisseur tot regieassistenten, vormgever, acteurs, muzikanten, koorleden, licht en geluid, grime, techniek en productie, catering en alle vrijwilligers hebben met elkaar de basis gelegd en de voorstelling tot een succes gemaakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 25