Het materiaal Vormgeving en toneelbeeld De locatie Promotie en publiciteit Cast, crew en de rest De Zeeuwse vertaling van de Odyssee, het door Tom de Ket geschreven verhaal en scenario, de door hem en Huub van der Lubbe geschreven liedjes, de daarbij gecomponeerde muziek door een groot aantal Nederlandse popgroepen en artiesten (inclusief Mario van Triggerfinger) vormden het basismateriaal. Het was de meesterhand van Robert Jan Stips die al deze bijdragen tot een muzikale score wist te vormen en bovenal het vakmanschap en de creativiteit van regisseur Tom de Ket die van al deze bouwstenen een totaal voorstelling heeft weten te smeden. In vrijwel geen enkele recensie wordt ingegaan op de vormgeving en het toneelbeeld van O die zee, terwijl juist vormgever Ascon de Nijs met zijn opvattingen en ingrepen een belangrijk deel van de totale beleving van O die zee heeft bepaald. Zijn ideeën vormden de basis voor de optimale inrichting en het gebruik van het fort, zodat het tot een volwaardig onderdeel van de voorstelling kon worden. En dat heeft hij met een aantal grote en kleine ingrepen weten te realiseren. Fort Rammekens als decor, dat bereidwillig door Staatsbosbeheer als locatie beschikbaar was gesteld, was natuurlijk ijzersterk, maar dat kwam pas goed tot uitting toen het een volwaardig onderdeel van de voorstelling werd. Het totaal was wat de productie tot zo'n succes maakte! Reacties van: tja, op zo'n locatie kan het bijna niet mislukken, zijn dan ook een beetje kort door de bocht. eerste instantie voor ogen had. Ik dacht laten we een H-ball< op de fortmuur leggen (mocht niet/kon niette duur) en hem daarover naar voren te schuiven. Ineens zei Arnout Schop: "Ik ken wel mannen met zo'n grote kraan, die willen het wel voor niks doen". Op die manier blijft het idee dan binnenboord, het effect is hetzelfde; eigenlijk nog verrassender omdat hij ongezien van boven komt. Op diezelfde manier zijn ook de bloemen uit het water tot stand gekomen, zonder Andor en Arno's technisch inzicht was dat ook een stuk minder geworden en er misschien uitgegooid. De vlotten/podia waren er zonder dat ik die gast op het laatste moment in Wilhelmina dorp vond, ook niet op deze manier gekomen. Het doet me soms denken aan hoe Christo zijn idee voor al die doeken door het Amerikaanse landschap maakte. Het idee is even briljant als eenvoudig en dat is zijn kunstenaarschap, maar evengoed is dat alle overredings kracht die deze man moet hebben gehad om alle instanties in al die Staten voor zijn idee warm te laten lopen". samen het woord Helios vormden, het publiek werd steeds verrast. Ook op microniveau was sprake van mooie vondsten zoals de trawler op schaalmodel, de lotusbar en de lotusbloemen, de hond van Charon, de kleding van de O die zee band - helemaal in het wit, zij spelen immers in de hemel! - en de nieuwe Zeeuwse kappen. Deze kappen en de andere kleding zijn gemaakt door de dames van het O die zee naaiatelier die wekenlang in de woonkamer van Theater De Wegwijzer aan de slag waren. Een laatste factor die hier niet mag worden vergeten is die van de promotie en publiciteit. Deze zowel gegenereerde als verkregen middelen hebben enorm bijgedragen aan de uitstraling van O die zee en de daardoor ontstane grote publieke belangstelling. Het materiaal kan goed zijn, maar zeker zo belangrijk zijn de mensen die uiteindelijk de voorstelling met elkaar maken en uitvoeren. Hieronder enkele voorbeelden. O die zee beschikte over een uitstekende cast van acteurs, muzikanten en koorleden, die met veel kwaliteit en enthousiasme spel en zang combineerden. Zij trotseerden weer en wind en bleven overeind zelfs in de stromende regen! En dan het koor dat bovenop het fort bij stevige wind met de hand aan de speciale kappen hun bijdrage aan het O die zee lied leverden. De O die zee band onder leiding van Robert Jan Stips met daarin de jongens van Ocobar, aangevuld met Zeeuwse blazers en strijkers, zette elke voorstelling een puntgave muzikale begeleiding neer. Ascon de Nijs: "Zo voor de hand liggend en geweldig was die locatie nu ook weer niet. Natuurlijk, mensen zeggen dat als ze die voorstelling hebben gezien, omdat het uiteindelijk klopt.Tom(de Ket) vond het eerst helemaal niks; spelen op een sloot water is ook niet eenvoudig, zeker niet als je de zee voor ogen hebt die aan de andere kant van de dijk ligt. De beste locatie was natuurlijk ook aan de andere kant van de dijk, maar ja, speel maar eens tegen dat landschap op (als het praktisch al mogelijk was geweest. Als ontwerper maak je een idealiter idee voor het beeld, en daarna ben je eigenlijk de hele tijd bezig met compromissen sluiten, maar dan wel de juiste (of de minst slechte...). Er zijn dagen dat je meer bezig bent te luisteren naar anderen en op het juiste moment een idee dat iemand oppert eruit te vissen. Als voorbeeld: ik wilde die cycloop als een reus laten lopen, met de acteur in een grote pop, dat is gelukt, alleen anders dan ik in Belangrijk voor het'floor'plan waren vanaf het begin de zichtlijnen. Om deze zo optimaal mogelijk te maken en het publiek bij de voorstelling te kunnen betrekken, is uiteindelijk besloten de geplande tribune van 750 zitplaatsen naar 600 te verkleinen. Hierdoor kon het drijvende hoofdpodium met daarop een print van een historische kaart van Zeeland centraal voor de tribune worden gelegd en zo was de afstand tot aan het muzikantenpodium ook acceptabel. Dit podium stond overigens deels op het land en deels in het water. Het was ongeveer 2,5 meter boven het wateroppervlak gebouwd waardoor het deel onder dit podium kon worden gebruikt als de Hades, wat een geweldige vondst was. Zeer belangrijk was dat de persoonlijke betrokkenheid bij het project groot was. Dat medewerkers bereid waren mee te werken aan persconferenties, maar ook hun eigen netwerken wilden aan spreken. Zelfs als dit soms om onmogelijke tijden ging, zoals live in het programma Met het oog op morgen - 's avonds tussen 23.00 en 24.00 uur in de studio in Hilversum. Via Robert Jan Stips kwamen wij op het spoor van Sandra Bulthuis die op landelijk niveau een groot aantal essentiële contacten heeft gelegd. Zij was een belangrijke stille kracht achter het project. Artikelen en recensies in de landelijke media zorgden voor een nationale bekendheid. In de recensie van de Volkskrant werd men bijna gesommeerd de voorstelling te bezoeken; het artikel werd afgesloten met 'Het rockt in Zeeland'. Ook de mensen van licht en geluid stonden elke avond een nieuwe uitdaging door de wisselende weersomstandigheden. De ploeg van de grime en kostuums die snel en efficiënt hun werk deed. De vele 'changeer'punten in de voorstelling liepen door het totale speelcomplex heen waardoor cast en crew vele kilometers aflegden op een avond zonder dat het publiek dat merkte. Een stagiaire en regieassistent, die zich ontpopte tot de onmisbare stagemanager. En tot slot de SEC catering die er samen met de vrijwilligers mede voor zorgden dat het publiek een onvergetelijke avond kreeg. De drijvende eilanden en bootjes werden gebruikt om de verschillende scènes van de voorstelling aan elkaar te kunnen verbinden en om deze steeds een ander karakter te geven. De inzet van de hijskraan om de Cycloop over de tribune in het spel te brengen, de abseilers van het Fort met hun verlichte jackjes die Het effect van de nieuwe media en het netwerken mag hier uiteraard niet ontbreken. Op het uitgebreide netwerk van de Zeeuwse Connectie - meer dan 5.000 volgers via Facebook en Linkedln - werd O die zee gepromoot, maar het meest effectief was de promotie via de eigen website en de speciale facebookpagina. Deze pagina werd

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 26