ARMANDO
AANMOETEN
VAN DE ZEE
vers
vee
zeuT
UITZICHT
^/land
DOMBURGSCH
/^eerbeek
H.W. Kleppe
b. zwaai
VAN P.C. BOUTENS
Wachton op wonderen
HANDL
DE VEERMAN VAN SÏNT-AMANDS
DE MUG, HET MEER
EN DE OLIFANT
l ff. /.f/y.fi iv...' j.f f* t,/, f.i t
Slibreeks
Stichting CBK Zeeland
De Slibreeks ontstond in 1977 in
een tijd dat er nog veel literaire
tijdschriften waren, zo ook Slib van
het Zeeuws Kunstenaarscentrum.
Nu was het runnen van een
literair tijdschrift een afmattende,
tijdrovende en doorgaans
verlieslatende activiteit en dat gold
zeker ook voor Slib.
De redactie - op dat moment
bestaande uit Anton van Kraaij,
Wim Hofman en Teun de Lange -
had de beslissing genomen om
de koers drastisch te wijzigen of
er helemaal mee te stoppen. In
menig opzicht was de Slibreeks de
allerlaatste kans op een vervolg
voor Slib.
Het idee om over te schakelen
van een tijdschrift naar een reeks
boekjes werd in de eerst plaats
ingegeven door de vaststelling dat
auteurs veel liever alleen in een
boekje staan dan samen met
conculega's in een nummer van
een tijdschrift Het werven van
bekendere auteurs zou meteen veel
eenvoudiger blijken.Verder kon met
afzonderlijke boekjes veel beter
worden in gespeeld op de ambitie
om ook aandacht aan beeldende
kunst te besteden, in lijn met de
samenwerking met de galerie van
het Zeeuws Kunstenaarscentrum
in de Lange Noordstraat in
Middelburg.
De praktische vorm van de
Slibreeks kwam tot stand in nauwe
samenwerking met vader en
zoon Verhage van de gelijknamige
drukkerij. Het papierformaat stemde
exact overeen met de nieuwe half-
formaat offsetpers van de drukkerij.
En met de degelpers konden snel
en tegen geringe kosten de unieke
stofomslagen worden gepreegd.
Teun de Lange kon overweg
met de eveneens splinternieuwe
IBMcomposer, een van de eerste
computerzetsystemen die op de
markt kwamen met maar liefst 4K
geheugen! Het zetwerk gebeurde
na de werkuren bij Verhage waar
eerst Teun de Lange aan de slag
ging en een uurtje laterTon of Wim
opdaagde om de tekst te
corrigeren. Na de verbeterronde
werden gewoonlijk in café De Mug
nog wat puntjes op de i's gezet.
3
Het kleine papierformaat maakte
het mogelijk om steevast het
duurste papier te kiezen: voor
een paar cent meer zagen de
boekjes er prachtig uit en leken
ze een stuk dikker. En het kleine
formaat had ook commerciële
voordelen. Er kon goed worden
geconcurreerd op prijs (want wie
telt nu de pagina's van een boekje
dat er goed uitziet). Kleine boekjes
worden door boekverkopers
doorgaans op een goed zichtbare
plaats gelegd, want in de kast zijn
ze meteen zoek. En ten slotte werd
er ook voor boekhandels een slim
abonnementssysteem opgezet met
een hoge boekhandelskorting bij
vaste afname en een schandalig lage
bij losse bestellingen. Zo belandde
Slib-boekjes overal in Nederland op
stapeltjes en gingen vlot van de hand.
4
Het beleid van de eerste redactie
van de Slibreeks die een paar
maanden na de start werd uitgebreid
met Aarnout de Bruyne, was erop
gericht om werk van onbekende
en bekende auteurs uit te brengen,
steeds gecombineerd met werk
van een beeldend kunstenaar.
Verder was het plan om van tijd
tot tijd essayistisch werk over
literatuurgeschiedenis of beeldende
kunst te publiceren. Dat beleid
werd jarenlang onder de leiding van
Aarnout de Bruyne en Ronald Rijkse
in de redactie voortgezet.
5
Onder de huidige redactie -
bestaande uit Simon Blaas, Roos
Custers, Marinus van Dijke, F. van
Dixhoorn, Mark van der Graaff en
Wim Hofman - is de oorspronkelijke
doelstelling iets bijgesteld. Zij
proberen de gevraagde auteurs en
beeldend kunstenaars uit te dagen
om met een bijdrage te komen die
bij een gevestigde uitgeverij moeilijk
onderdak vindt: experimenten op
het gebied van proza, poëzie en
beeldende kunst die verder gaan
dan het reeds bekende. Zo was
er bijvoorbeeld het gastenverblijf,
waarbij dichters uitgedaagd werden
een nieuw werk te maken tijdens
hun verblijf in deWillem3,Vlissingen.
Het initiatief trok landelijke aandacht,
maar is helaas om financiële redenen
stopgezet. Maar ook de andere
uitgaven worden veelal uitgebreid
besproken in de landelijke pers.
6
Na een kort uitstapje naar een
groter formaat is de Slibreeks
onder de huidige redactie weer
teruggekeerd naar het kleine,
vertrouwde formaat van de
beginperiode. Het levert bijna veertig
jaar en 145 boekjes verder een
unieke reeks op van hoge kwaliteit in
een prachtige vormgeving, die voor
het grootste deel in handen is van
Stichting Zout.
7
De Slibreeks werd mogelijk gemaakt
door een subsidie van de Provincie
Zeeland.