ARMANDO AANMOETEN VAN DE ZEE vers vee zeuT UITZICHT ^/land DOMBURGSCH /^eerbeek H.W. Kleppe b. zwaai VAN P.C. BOUTENS Wachton op wonderen HANDL DE VEERMAN VAN SÏNT-AMANDS DE MUG, HET MEER EN DE OLIFANT l ff. /.f/y.fi iv...' j.f f* t,/, f.i t Slibreeks Stichting CBK Zeeland De Slibreeks ontstond in 1977 in een tijd dat er nog veel literaire tijdschriften waren, zo ook Slib van het Zeeuws Kunstenaarscentrum. Nu was het runnen van een literair tijdschrift een afmattende, tijdrovende en doorgaans verlieslatende activiteit en dat gold zeker ook voor Slib. De redactie - op dat moment bestaande uit Anton van Kraaij, Wim Hofman en Teun de Lange - had de beslissing genomen om de koers drastisch te wijzigen of er helemaal mee te stoppen. In menig opzicht was de Slibreeks de allerlaatste kans op een vervolg voor Slib. Het idee om over te schakelen van een tijdschrift naar een reeks boekjes werd in de eerst plaats ingegeven door de vaststelling dat auteurs veel liever alleen in een boekje staan dan samen met conculega's in een nummer van een tijdschrift Het werven van bekendere auteurs zou meteen veel eenvoudiger blijken.Verder kon met afzonderlijke boekjes veel beter worden in gespeeld op de ambitie om ook aandacht aan beeldende kunst te besteden, in lijn met de samenwerking met de galerie van het Zeeuws Kunstenaarscentrum in de Lange Noordstraat in Middelburg. De praktische vorm van de Slibreeks kwam tot stand in nauwe samenwerking met vader en zoon Verhage van de gelijknamige drukkerij. Het papierformaat stemde exact overeen met de nieuwe half- formaat offsetpers van de drukkerij. En met de degelpers konden snel en tegen geringe kosten de unieke stofomslagen worden gepreegd. Teun de Lange kon overweg met de eveneens splinternieuwe IBMcomposer, een van de eerste computerzetsystemen die op de markt kwamen met maar liefst 4K geheugen! Het zetwerk gebeurde na de werkuren bij Verhage waar eerst Teun de Lange aan de slag ging en een uurtje laterTon of Wim opdaagde om de tekst te corrigeren. Na de verbeterronde werden gewoonlijk in café De Mug nog wat puntjes op de i's gezet. 3 Het kleine papierformaat maakte het mogelijk om steevast het duurste papier te kiezen: voor een paar cent meer zagen de boekjes er prachtig uit en leken ze een stuk dikker. En het kleine formaat had ook commerciële voordelen. Er kon goed worden geconcurreerd op prijs (want wie telt nu de pagina's van een boekje dat er goed uitziet). Kleine boekjes worden door boekverkopers doorgaans op een goed zichtbare plaats gelegd, want in de kast zijn ze meteen zoek. En ten slotte werd er ook voor boekhandels een slim abonnementssysteem opgezet met een hoge boekhandelskorting bij vaste afname en een schandalig lage bij losse bestellingen. Zo belandde Slib-boekjes overal in Nederland op stapeltjes en gingen vlot van de hand. 4 Het beleid van de eerste redactie van de Slibreeks die een paar maanden na de start werd uitgebreid met Aarnout de Bruyne, was erop gericht om werk van onbekende en bekende auteurs uit te brengen, steeds gecombineerd met werk van een beeldend kunstenaar. Verder was het plan om van tijd tot tijd essayistisch werk over literatuurgeschiedenis of beeldende kunst te publiceren. Dat beleid werd jarenlang onder de leiding van Aarnout de Bruyne en Ronald Rijkse in de redactie voortgezet. 5 Onder de huidige redactie - bestaande uit Simon Blaas, Roos Custers, Marinus van Dijke, F. van Dixhoorn, Mark van der Graaff en Wim Hofman - is de oorspronkelijke doelstelling iets bijgesteld. Zij proberen de gevraagde auteurs en beeldend kunstenaars uit te dagen om met een bijdrage te komen die bij een gevestigde uitgeverij moeilijk onderdak vindt: experimenten op het gebied van proza, poëzie en beeldende kunst die verder gaan dan het reeds bekende. Zo was er bijvoorbeeld het gastenverblijf, waarbij dichters uitgedaagd werden een nieuw werk te maken tijdens hun verblijf in deWillem3,Vlissingen. Het initiatief trok landelijke aandacht, maar is helaas om financiële redenen stopgezet. Maar ook de andere uitgaven worden veelal uitgebreid besproken in de landelijke pers. 6 Na een kort uitstapje naar een groter formaat is de Slibreeks onder de huidige redactie weer teruggekeerd naar het kleine, vertrouwde formaat van de beginperiode. Het levert bijna veertig jaar en 145 boekjes verder een unieke reeks op van hoge kwaliteit in een prachtige vormgeving, die voor het grootste deel in handen is van Stichting Zout. 7 De Slibreeks werd mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie Zeeland.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 28