Recapituleren en dan naarstig op zoek naar nieuwe mogelijkheden, inhouden kansen E Ni 'De idee van het recht, de voldoening gelijk te hebben, dat behaaglijke gevoel van eigenwaarde, mijn beste, dat is al meer dan genoeg om ons overeind te houden en vooruit te laten komen in het leven. Ontneem je dat aan de mensen, dan maak je er schuimbekkende, dolle honden van.' albert camus, de val Nederlandse vertaling twaalfde druk 1976, De Bezige Bij Amsterdam, p. zo. Deze decreet ziet terug op al het moois van het verbijsterende jaar 2014, waarin de culturele afbraak ondanks het verkondigde einde van de crisis meer leek door te zetten dan ooit. Er schitterden nog heel wat zonnestraaltjes door het verdorrende culturele bos, zoals zal blijken als u de volgende bladzijden doorstruint. Kunstuitingen die alleen al binnen ons bescheiden blikveld dat Zeeland heet, werden gesignaleerd, waarbij de kracht lijkt te liggen in het kleine met soms majestueuze uithalen. In de periferie ontstaat het nieuwe, want daar kan nog trendloos worden gespeeld. Om te beginnen worden we wakker geschud door Provo, intussen 50 jaar geleden, met Luuks Lab onder de bezielende leiding van Iris de Leeuw en haar Freedomhouse-Art. Het Provo gat bij het Rijsmuseum moest terecht gedicht en Luuks Lab vond daarin ook een plek. Provo als beweging bestond kort, maar speelde een krachtig spel. Met De homo Ludens van Johan Huizinga als bijbel: Het spel kan alleen gespeeld worden als er spelregels zijn, dat is duidelijk, anders gaat het alle kanten op. Maar als er teveel spel regels wprden bedacht, dan kan het spel ook niet meer gespeeld worden; dan komt het potdicht te zitten. Is dat de spiegel van onze tijd? Zitten we nu meer dan muurvast in het systeem? Is er geen spie meer tussen te krijgen? Is het ludieke verdacht en de relativering verdwenen? Ruim baan voor het extremisme dat de satire vermoordt? Heten kunstenaars nu Charlie? 'Tachtigers zijn de rebellen van nu' luidde een kop in NRC's cultureel supplement van donderdag 11 december boven een artikel over herman de vries (85) die ons land mag vertegenwordigen in Venetië komend jaar. Toch iets visionairs in ons land? En voor Zeeland: de kunstenaar die in dit artikel het meest geciteerd wordt is Marinus Boezem, die vorig jaar 80 is geworden. Deze kunstenaars hebben hun wortels in de jaren 60 van de vorige eeuw en gaan nog E L L I E altijd hun eigenwijze radicale gang. En hun werk is '...urgenter dan ooit. Terwijl veel jonge kunstenaars veilig binnen de lijntjes blijven werken en navelstaarderig nadenken over de eigen positie...' We zijn de brave reactie geworden en hebben de wortels van die nieuwe 'vrije' cultuur die zo'n 50 jaar geleden zo explosief begon te groeien veronachtzaamd. Daarom was het een geweldige leerzame en verhelderende dag in het Rijksmuseum over de 'laboratorium tijd in Nederland'. Een dag waar eigenlijk heel Zeeland bij aanwezig had moeten zijn. Bij mij begon het te borrelen, te koken, te bruisen. Het gaf een adrenaline stoot met het besef: we moeten weer rebels worden! En zie: 'Roos Gortzak wil de rebellie terug' - kopt de Bode bij een interview met haar - en wel in de Vleeshal, waar zij is aangetreden als directeur. Uit ons eigen interview in dit blad valt op te maken dat zij in ieder geval bruist van de ideeën en dat ze een nieuwe spannende koers wil uitzetten waarin zelfs plaats is voor Zeeuwse kunstenaars. Dus wakker blijven 50-ers, 60-ers, 70-ers, nee, het leven is niet voorbij, jullie spel nog niet uitgespeeld. Jullie reactionaire voorbeeld is meer dan hard nodig. Jullie zijn oud zonder het te zijn, (leest Rudy Westendorp) geef het goede voorbeeld. En, oh wonder, er zijn in dit nummer mooie voorbeelden te vinden: Harmen Eijzenga doet mee in Caesuur's Let Goooooeen goed voorbeeld van een samenwerking van jonge kunstenaars met een wijze nog immer jonge hippie. Koos Dalstra is altijd reactionair. Op onnavolgbare wijze legt hij het ene dwarsverband na het andere, laat hij zien dat alles met alles samenhangt en dat inzichten zomaar binnenrollen als je maar out-of-the-box in het leven blijft staan. Een geheel andere kijk op Michiel de Ruyter met een exploded view. De naar Zeeland overgewaaide Ierse kunstenaar Erin B. Stickt wil met zijn ontstopper vastgeroeste systemen losmaken. Code oranje van Wiliam Verstraeten en F. van Dixhoorn: noem dat maar niet reactionair, helaas voorlopig met niet zo'n goede afloop. Sprong' van Johan de Koning en Joop Kroon, een vervolg op het artlkel in decreet 9/10, laat zien hoe hoe je als kunstenaar/architect opportuun ideeën naar voren kan blijven stuwen om zo in dit geval de gemeente Middelburg te prikkelen tot andere gedachten. Reactionair is natuurlijk ook het dorpje Groede waar Theo Jordans tegen de stroom in, met zijn 'Club Nuditas' gewoon de naakte waarheid blijft onderzoeken. Hip of niet hip. Maar genoeg nu, anders ontbreekt bij u de noodzaak om deze urgente decreet 13 te exploreren, hem tot u te nemen en u te verwonderen en te verbazen over dat dit alles in Zeeland te zien en te beleven was in 2014, inclusief een echte rockopera. Dan vol goede moed dit nieuwe jaar in? Een jaar waarin te verwachten valt dat de creatieven - populair woord waaronder ook de kunstenaars vallen - keihard nodig zullen zijn, omdat zij misschien andere oplossingen voor crisissen kunnen bedenken dan overheden. Als die overheid maar es bereidt zou zijn echt naar de creatieveling als roepende in de woestijn van de culturele kaalslag te luisteren en hem niet afserveert als maatschappelijke uitbuiter. Het is anno 2015 naarstig zoeken naar nieuwe betekenissen, mogelijkheden, inhouden en kansen. En ook werkgelegenheid. De vraag dringt zich op of de kunstenaar zich moet conformeren aan de maatschappelijke vraag naar meer participatie van de kunstenaar in de samenleving of dat de maatschappij meer heeft aan de onvolprezen autonome kracht van die vrijdenker, die reactionair zijn eigen spel blijft spelen. Die relativeren en inspireren hoog in zijn vaandel heeft staan en daarmee het opkomend extremisme en dat andere zich in onze tijd opdringende fenomeen barbarij kan weerspreken. Uitingen van kunst zijn de grondslag van de civilisatie en het respect voor elkaar. Juist omdat de kunsten dit op de spits kunnen drijven. Laten we ondertussen met elkaar blijven 'ouwehoeren' en elkaar blijven ontmoeten. Durven, l(i)efhebben, niet bang zijn, moed houden; we hebben niets te verhezen. Laten we voorkomen dat het Malieveld (het symbool van demonstratie) alleen nog maar volstroomt als extremistische gekken onze vrijheid letterlijk hebben neergemaaid. Laat dit niet ook in ons land de aanleiding worden, zoals in Frankrijk, voor de grootste demonstratie ooit. Laat in Zeeland de leeuw blijven brullen en worstelen, maar laten we ontzwemmen aan de barbarij. Laten we rebels zijn! Niet alleen de kunstenaars, maar iedereen! Ramon de Nennie

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 4