Uitnodiging "Laboratorium Nederland 1955-1970 Rijksmuseum Amsterdam r!en?st!S wordt beW0°nd ^°°r de T° 'Ude"S' 016 VrÜ Symposium 'Lab NL 1955-1970' RÏmustmA^erdam Na de sublieme Luuks Laboratorium tentoonstellinginGal zomer (foto rechts), is het LuuksLaboratoriurri ein e j g geum het symp0sium Laboratorium Mede naar aanleiding van dit gebeurerorga js de |ezjng- 'Luuks: communication is play Nederland 1955-1970. hjstorjsche Duitse wtln T. Schippers, Louis van Gasteren, en Freek de Jonge. x De Luuks-groep (t Kees Graaf, Hans Mol, ®®nrspj°eu^dhe^Meuw Babylon'van de kunstenaar enige in Nederland prototypen, die wa g P historicus Johan Huizinga in zijn boek 'De schetste een visie voor een «®reld^d^Twerken i^s vervangen door een nomadische Het Rijksmuseum toonde een paar jaar geie^e^g^^ hetmuseum Tot ziens in Amsterdam! Harm Stevens en Iris de Leeuw Het symposium in het Rijksmuseum was verhelderend voor mij, voor i.„j. A wie het bewust zijn pas in de jaren zeventig kwam; maar vooral ook inspirerend. De energie en de roerige tegendraadsheid was ongekend in die aldaar uitgelichte tijd in Nederland. Een korte impressie. Robert Jasper Grootveld.Als iets duidelijk werd, was het wel dat hij de grote man van de Provo-beweging 1965-1967) was. In ieder geval was hij de woordvoerder van de acties die zich vooral op het Amsterdamse Spui afspeelden in de buurt van Het Lieverdje. Provo werd vooral een begrip in het buitenland (Engeland). Blijkbaar had de buitenlandse pers sneller en beter in de gaten dat er wat bijzonders plaatsvond, dan onze eigen verslaggevers. Hierbij speelde Grootveld een belangrijke rol, omdat hij ook Engels sprak. Vanaf 1964 vonden de'happenings' van Grootveld plaats op het Spui. Grootveld danste vreemd uitgedost om het beeld Het Lieverdje in een wolk van zijn eigen sigarettenrook, terwijl hij allerlei bezweringen riep. De bekendste waren: "Uche, uche, uche" en "Klaas komt". De ceremonie kan worden uitgelegd als een commentaar op de heersende mores: zeggen dat je ergens tegen bent maar het ondertussen wel doen. po o 3 toilet, maar hij is er nog altijd! We zagen de jonge Aat in een filmpje zijn rotaprints op een bakfiets aan de man brengen. Kunst moest voor iedereen bereikbaar zijn, hoewel hij door de grote oplage zijn eigen markt bedierf. Louis van Gasteren (92) werd door Aukje Holtrop geïnterviewd waarbij werd gesproken over de de intuïtieve aanpak van zijn manier van filmen, hetgeen prachtige films op heeft geleverd. Wim T. Schippers (72) had eigenlijk geen zin om te komen en zeker niet om geïnterviewd te worden. Liever had hij verder gewerkt aan de dingen waar hij nu mee bezig is. Dat bezig zijn, is niet te stoppen en ach ja, dat flesje leeggooien in de zee, een van zijn eerste acties, dat had hij een paar keer moeten doen, voor de tv en de krant. Verder legde hij uit dat zijn pindakaasvloer niet alleen voor hem, maar toch ook zeker voor het museum lucratief was geweest, omdat deze geurende vloer veel extra bezoekers trok. Met onmiskenbare Schipperiaanse humor vertelde hij dat de herders honden uit het toneelstuk 'Going to the dogs' voor een aantal nazaten hadden gezorgd, zodat de ongerustheid van de dierenbescherming ten tijde van de opvoeringen volkomen onterecht was. Na nog een sneer te hebben gegeven aan het adres van Freek de Jonge die de dag zou samenvatten, kon hij weer verder met zijn werkzaamheden. In de zomer van 1965 sloten de provo's, opgericht door Roel van Duijn (filosoof), Rob Stolk (drukker), Luud Schimmelpennink (uitvinder) en Hans Metz zich aan bij deze happenings. De naam kwam uit het proefschrift van Willem Buikhuisen Achtergronden van nozemgedrag, door Roel van Duijn daarna als geuzennaam gebruikt. Provo startte in Amsterdam, maar door de enorme weerklank ontstonden er overal in Nederland groepen creatieve jongeren met hun eigen blaadje en acties. Zo had je De Wekker (bericht aan de ingeslapenen) in Arnhem, Desperado in Rotterdam, Lynx (voor provocerend denken) in Maastricht en dus ook Ontbijt op bed van Luuks Lab. De beginselverklaring luidde onder andere: "Provo ziet zich voor de keus gesteld: desperaat verzet of lijdzame ondergang. Provo roept op tot verzet waar het kan. Provo ziet in dat het de uiteindelijke verliezer zal zijn, maar de kans deze maatschappij nog eenmaal hartgrondig te provoceren, wil het zich niet laten ontgaan." Wat ik persoonlijk heel bijzonder vond, was de vertoning van de recent teruggevonden en gerestaureerde filmfragmenten dieVarese's Poème Electronique ondersteunden in Le Corbusier's Philipspaviljoen op de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel (mijn geboorte jaar). Het boek hierover 'Inside Le Corbusier's Philips Pavilion. A Multimedia! Space at the 1958 Brussels World's Fair' van Peter Wever verschijnt I mei dit jaar bij NAi Boekverkopers. Een bezoeker van het paviljoen ervoer de voorstelling 'als een mier in een orkaan'. Ik vraag me af, bij het zien van de beelden of we met onze computers van nu een dergelijke intensiteit kunnen bereiken... Misschien sneller, nauwkeuriger... maar beter? Dat laboratorium idee, waarin alles bruist en borrelt, en vooral dat er nog gepionierd kan worden, gespeeld, en de verbazing die daarbij hoort; misschien is dat wel hetgeen dat ons het meest nostalgisch kan doen terugverlangen naar die tijd. Misschien is het laboratorium en pionierstijdperk 50 jaar geleden wel definitief afgesloten. NRC- collumniste Floor Rusman (28) had het niet erg gevonden in die tijd te hebben geleefd. De acties waren vooral ludiek, gebaseerd op de spelende mens Homo Ludens (1938) - van Johan Huizinga. Maar ook de tentoonstelling in 1965 van CoBrA kunstenaar Constant in het gemeentemuseum in Den Haag met daarin zijn nieuwste project New Babyion, werd een bron van inspiratie. New Babylon is een utopia waarin spel en creativiteit - beïnvloed door de Franse 'ettristes, die op hun beurt waren beïnvloed door de vertaling uit 1951 van Huizinga's boek - centraal stonden.* Hoe kan iets lopen. Mooi was het te zien hoe de nu oude helden uit die tijd nog altijd l°ng van geest zijn. Aat Veldhoen (81) strompelde wel vaak naar het James C. Kennedy, New Babylon in aanbouw. Nederland in de jaren zestig, 1995. James Kennedy, hoogleraar Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, hield een inleiding tijdens het symposium. De teksten tussen nl.wikipedia.org/wiki/Provo Na nog bijzondere geluidsopnames uit die tijd, was er de laatse lezing door Bess Frimodig (Luuks: communication is play and provocation), waarmee de Middelburg Connection werd gelegd en waarbij de warning lekreet 13 pag.9) aan Wim Pijbes werd overhandigd en aan de zaal uitgedeeld. Hierna was het woord aan Freek, die nog eens benadrukte vooral te google-en op Robert Jasper Grootveld of het boek van Eric Duivenvoorden over 'de laatste magiër van een nieuwe tijd' te raadplegen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2015 | | pagina 8