Watou in Zeeland, de eerste editie van het Kunstenfestival Aardenburg Van 8 juli tot en met 10 september 2017 organiseerde de Stichting Kunstenfestival Aardenburg de eerste editie van het Kunstenfestival Aardenburg. Drie maanden lang was dit Zeeuws Vlaamse stadje met die rijke Romeinse en Middeleeuwse historie, decor van een grootschalige beeldende kunstmanifestatie met daarnaast een interessant randprogramma van lezingen, literatuur, muziek, excursies e.d. Insiders zeiden dat het jaarlijkse kunstenfestival in het Vlaamse Watou (in 2017 voor de 37e keer!) als inspirerend voorbeeld voor het festival in Aardenburg genomen was. De Stichting Kunsten festival Aardenburg trok als curator/organisator Nico Out aan en onder zijn bezielende leiding kwam een interessant en attractief programma tot stand. Plaatsbepaling werd de invalshoek van de tentoonstellingen, waarbij vragen centraal stonden als Waar sta ik? Ten Opzichte van mezelf en de ander? Ten opzichte van de wereld en de geschiedenis? En Ten opzichte van de kunst?". Deze existentiele aanvliegroute, gevoegd bij de enthousiaste verhalen, sprak ons (Ramon de Nenrue en mij) aan en zo togen we op vrijdag 4 augustus jongstleden richting Aardenburg om ons zelf onder te dompelen in deze totale kunst beleving en ons ervan te vergewissen of er iets van een Zeeuws Watou gevoel zou zijn. De reis vanuit Walcheren naar Aardenburg is bijzonder want nadat je de Westerscheldetunnel verlaat, kom je op de behoorlijk verbrede N61 terecht. Deze nieuwe weg vreet zich door het Zeeuws Vlaamse landschap en is niet bepaald een subtiele verbetering van de wegeninfrastructuur in dit gebied. Maar die N61 is verplichte kost voordatje via Waterlandkerkje binnendoor via Sint Kruis naar Aardenburg kunt rijden. En dan is het weer genieten geblazen van het Zeeuws Vlaamse landschap. Weidse zichten en landschappen, waterpartijen, een dorp, wel veel leegstaande of te koop staande wonin gen, maken het reizen ineens een stuk leuker. Een keer aangekomen in Aardenburg parkeren we de auto op de Markt van Aardenburg, een alleraardigst plein waaraan het voormalige Raadhuis van de voormalige gemeente Aardenburg gelegen is. We kopen in dit raadhuis ons kaartje (€7,50 per persoon) waarmee we alle tentoonstellingslocaties kunnen gaan zoeken en vinden. We beginnen onze rondwandeling met het bekijken van de werken van de kunstenaars die gepresenteerd worden in het voormalige gemeentehuis. De presentatie van de werken van Anne Thoss I in de kelders spreekt ons aan, niet alleen vanwege de kwaliteit maar ook omdat de presentatieplek en het werk elkaar versterken. Een keer vut de kelder bekijken we het mooie werk van de bij ons bekende kunstenaars Eveline van Duyl [4] en Pim Palsgraaf [3]. We constateren dat van beide kunstenaars een soort tentoonstelling binnen een tentoonstelling gerealiseerd is en dat de presentatie van hun werken niet onverdeeld gelukkig is. Soms staan er te veel werken op elkaar en soms is de ruimte gewoon te klein zodat het moeilijk is voldoende afstand te kunnen nemen. En het is veel van hetzelfde, een constatering die we vaker tijdens onze rondwandeling zullen maken. Ook het onderdeel literatuur in het voormalige gemeentehuis lijkt er een beetje met de haren bijgesleept te zijn. We vervolgen onze tocht en komen terecht in de Oude school, een markant gebouwtje dat betere tijden heeft gekend maar als tentoonstellingslocatie prima voldoet. De daar gepresenteerde kunstenaars en hun werken komen prima tot hun recht en is voor ons een van de mooiste plekken van de rondgang door Aardenburg. Na deze locatie wandelen we richting de Sint Baafskerk voor de expositie van de werken van Jan Fabre. Voor mij weer een hernieuwde kennismaking met een groot aantal werken die ik al in 2016 in Florence heb gezien. Jan Fabre had toen de indrukwekkende tentoonstelling "Spiritual Gardens" met door hem gemaakte werken in de periode 1978 tot en met 2016 op de Piazza della Signoria, het Palazzo Vecchio en het hoog boven de stad gelegen Forte Belvedere. Wederom maken de werken van Jan Fabre in de prachtige architecturale ruimte van de Sint Baafs een geweldige indruk. Enkele kleine opmerkingen, het beeld 'Man met kruis had naar onze mening een andere plek verdient (meer in lijn met het koorkerkgedeelte), de beide werken met de torren stonden er een beetje verloren bij en gingen te veel de relatie aan met het mooie werk 'De man die op het water schrijft'. De zeven badkuipen verwijzen naar de zeven dagen van de week en daarmee ook naar de Schepping. De zesde kuip staat symbool voor de zaterdag, de dag waarop 203^ 1Voormalig gemeentehuis (startpunt) 2. Sint Baafs 3. Kerk Doopsgezinde gemeente 4. Maria-Hemelvaartkerk 5. Oude school 6. Freemen Gallery 7. Schuur Wijffels

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 103