De Helling Vlissingen. Planontwikkeling van de gemeente Vlissingen om de kuststrook verder te bebouwen met een megalomaan plan van 240 toeristische units in het Nollebos en Westduinpark leverde een breed verzet op uit de bevolking. In een van de acties heeft het actiecomité via Art House Zeeland in een burgerinitiatief een alternatief aangereikt. Dit betreft een verdere revitalisatie van een deel van het voormalige scheepsbouw terrein van de KMS en de Machinefabriek tot toeristisch speerpunt, met een economische input in het hart van het stadscentrum. Daarnaast moest een dergelijk toeristisch park absoluut onderscheidend zijn van het overige aanbod in Zeeland. Het plan bestond uit een dynamisch park met verrijdbare units - C02 neutraal. Dit werd door de gemeenteraad enthousiast ontvangen maar paste niet in het bestaande beleid. Vernoemd plan vormde de basis voor een nieuwe uitnodiging van de gemeente om een ontwerp te maken voor de zogenoemde Helling, waar de tientallen zeeschepen gebouwd zijn bij de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Dit plan voorziet in een stalen constructie die de relatie legt met de industriële omgeving, de offshore en het Maritieme van de stad. De Units met functies voor de jachthaven en andere toeristische functies zijn opgehangen in de constructie. De wanden van de Units verhalen de geschiedenis van het gebied in fotobeelden. Op locatie komt een kleine tribune met Led screen die de veelal spectaculaire tewater-iatingen zichtbaar maakt. Het plan voor de Helling is enthousiast ontvangen en gehonoreerd met een schetsvergoeding van de gemeente Vlissingen. Realisatie is afhankelijk van pianontwikkeling in het gebied door projecton twikkelaars. Bij een verdere ontwikkeling worden diverse kunstenaars betrokken. ontwerp: Johan de Koning

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 44