De Helling Vlissingen.
Planontwikkeling van de gemeente Vlissingen
om de kuststrook verder te bebouwen met een
megalomaan plan van 240 toeristische units in
het Nollebos en Westduinpark leverde een breed
verzet op uit de bevolking. In een van de acties
heeft het actiecomité via Art House Zeeland in een
burgerinitiatief een alternatief aangereikt. Dit
betreft een verdere revitalisatie van een deel van
het voormalige scheepsbouw terrein van de KMS
en de Machinefabriek tot toeristisch speerpunt,
met een economische input in het hart van het
stadscentrum. Daarnaast moest een dergelijk
toeristisch park absoluut onderscheidend zijn van
het overige aanbod in Zeeland.
Het plan bestond uit een dynamisch park met
verrijdbare units - C02 neutraal. Dit werd door de
gemeenteraad enthousiast ontvangen maar paste
niet in het bestaande beleid.
Vernoemd plan vormde de basis voor een nieuwe
uitnodiging van de gemeente om een ontwerp te
maken voor de zogenoemde Helling, waar de
tientallen zeeschepen gebouwd zijn bij de
Koninklijke Maatschappij de Schelde.
Dit plan voorziet in een stalen constructie die de
relatie legt met de industriële omgeving, de
offshore en het Maritieme van de stad.
De Units met functies voor de jachthaven en
andere toeristische functies zijn opgehangen in
de constructie. De wanden van de Units verhalen
de geschiedenis van het gebied in fotobeelden.
Op locatie komt een kleine tribune met Led screen
die de veelal spectaculaire tewater-iatingen
zichtbaar maakt. Het plan voor de Helling is
enthousiast ontvangen en gehonoreerd met een
schetsvergoeding van de gemeente Vlissingen.
Realisatie is afhankelijk van pianontwikkeling in
het gebied door projecton twikkelaars.
Bij een verdere ontwikkeling worden diverse
kunstenaars betrokken.
ontwerp: Johan de Koning