andermaal misleid Facade 2017 Door: Tjeu Straus Voor de tweede keer deed Middelburg zich weer eens anders voor dan ze in werkelijkheid is. Hoe anders moeten we de titel 'Fagade' interpreteren? De organisatoren, Kathrin Ginsberg en Thom Schaar wonden er in him inleiding in ieder geval geen doekjes om: 'In hoeverre zijn we wie we zeggen te zijn?In hoeverre hebben we een fagade nodig, een masker dat verbergt en soms misleidt?' Om dat nog eens te benadrukken toonde de voorkant van de Fagadekrant een dame die zichtbaar een mislukte poging gedaan had zichzelf van een fagade te voorzien; haar lipstick zat ergens op haar linker wang, en met haar wenkbrauwpotlood zo dik als een vette viltstift was ze ook nogal uitgeschoten. Was Fagade daarmee te beschouwen als mislukte verhulling van de Middelburgse werkelijkheid? Ten dele. Van de koppeling aan het ene thema, Middelburg 800 jaar, was te weinig sprake, slechts drie van de zestien beelden refereerden er aan, terwijl er toch alle mogelijkheden in zaten om daar wat van te maken: Middelburg als VOC/WIC stad met alle pracht en praal en slechtheid die daarbij hoort, Middelburg als stad van de verbetering van het kijken (loep, verrekijker, microscoop vonden hier hun oorsprong), als stad van de culturele bloei in de 16e eeuw, verzanding van de haven in de eeuwen daarna en de daarop volgende versukkeling, als stad die in één oorlog zowel werd gebombardeerd als onder water gezet werd, maar ook als de stad van de heropleving van de kunsten in de jaren zeventig van de vorige eeuw met als parels de Stichting Nieuwe Muziek, het museum 13/IX en de Zeeland Suite van Willem Breuker Kollectief en Leo Cuypers. Er was weinig mee gedaan. Op hetzelfde moment waren er in de Vleeshal een aantal installaties te zien van Marina Pinsky die een originele, gelaagde relatie legde tussen de functie van de vleeshal in het stadhuis, de verzanding van de haven van Middelburg, de rol van de graven en gravinnen die in de nissen op het stadhuis prijken en de geologische ontwikkeling van het eiland Walcheren. Blijkbaar was de in Rusland geboren en in de VS opgeleide Pinsky beter gebriefd over haar omgeving dan de meeste kunstenaars van Fagade. De vier vrijheden van Roosevelt werden in de inleiding nadrukkelijk in stelling gebracht. Vreemd genoeg werd ook daar vervolgens weinig mee gedaan. Her en der dook in de uitgebreide toelichting wel eens een flard van een van de vrijheden op, maar een nadrukkelijke koppeling werd er niet gelegd. Het had wel gekund; dat heb ik daarom dan maar eens gedaan; al was het alleen maar om grip te krijgen op het zeer gemêleerde aanbod aan kunst in de openbare ruimte. Ik kwam na enig gepuzzel tot de verrassende ontdekking dat de vier vrijheden keurig over 16 beelden waren verdeeld. Slechts één kunstwerk viel nergens onder te plaatsen, niet onder de vier vrijheden maar ook niet onder Middelburg 800 jaar. De vrijheid van meningsuiting werd verbeeld in de geestige beeldband van Melanie Bonajo in het CBK gebouw. Kinderen associeerden vrijelijk op afbeeldingen en filmpjes van dieren, die, losgeweekt uit him natuurlijke habitat, vooral als vermaak voor de mensen dienen. Het geheel werd opgediend in een caleidoscoop van beelden waarvan ik tureluurs werd; waarschijnlijk een metafoor voor het beelden- V

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 45