bombardement waaraan we permanent onderworpen zijn. Het beeld van Joep van Lieshout was niet alleen van staal, maar ook ijzersterk daar waar het gaat om de verbeelding van die eerste vrijheid. Op het eerste gezicht ogend als een gesloten kooi, bleek bij nadere beschouwing de inwoner met het nodige ruk- en trekwerk de cel uit zijn voegen te hebben gelicht en er vandoor te zijn gegaan, de tafel, stoeltjes en wasbak nutteloos achterlatend. Dat het beeld een ontegenzeggelijke aantrekkingskracht uitoefende op klauterende kinderen maakte de boodschap alleen maar treffender. Marinus Boezem roemt of noemt de namen van vorsten, wetenschappers, politici, kunstenaars en markante personen die Middelburg verlichtten in de vorm van in het plaveisel liggende arduinen stenen. Zelfs van Napoleon kun je met enige fantasie wel volhouden dat hij een kind was van de Franse revolutie en met zijn wetgeving enige inhoud gaf aan de rechtszekerheid van het individu. Marinus' werk is niet eens zozeer sterk in zijn vormgeving als wel in de plek die hij gekozen heeft, de oude entree van de stad. Brutaal eigent hij zich een van de markantste gebouwen van Middelburg, de oude stadspoort, toe als onderdeel van zijn kunstwerk. Een geslaagde vorm van kunstroof. Treffend werd de vrijheid om te zijn die je wil zijn getoond in het enorme tableau van Anouk Kruithof in het Molenwaterpark. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, zoveel kapsels. Duidelijk en treffend. Maar ook amorf, al die vrijheden zo bij elkaar. Het enige ordeningscriterium was de gekleurde achtergrond van al die koppies. Stond dat voor de herkomst van mensen? Je sociale en culturele achtergrond bepaalt immers vaak je kans op succes in het leven. De tweede vrijheid, de vrijheid van godsdienst (of juist het ontbreken van vrijheid daardoor) werd belichaamd in de totem op de kolom bij de toegangspoort van het CBK en het masker daar tegenover in de gotische nis boven de toegang tot het abdijplein. Het zijn immers totems en maskers, die horen bij riten, tradities en liturgieën waarmee godsdiensten de gelovigen bij de les houden. Hoewel beiden beelden van dezelfde kunstenaar Nadia Naveau waren, vond ik ze beiden niet even boeiend; vooral de gestapelde beelden op de hekkolom nodigden uit tot een langdurige beschouwing. Opnieuw een masker troffen we hoog op een van de torens van de abdij, van de hand van Michael Sailstorfer, in wie ik niet veel meer dan de contouren van Popeye the Sailorman inclusief pijp kon ontwaren. In de beschrijving werd het beeld van Sailstorfer 'het boegbeeld van Facade 2017' genoemd. Zo heb ik het bepaald niet ervaren. In mijn ogen was dit een absoluut gemiste kans om met alle beschikbare middelen op zo'n fantastische plek iets heel bijzonders te maken. Sailstorfer had werkelijk alles wat een masker tot iets griezeligs, betoverends, grappigs of intrigerends maakt, weggelaten; wat overbleef was een wat vreemde bonbondoos van wit karton (dat metaal was volgens de beschrijving). Godsdienst was natuurlijk ook het thema bij drie koppen op sokkels bij de Koepelkerk van Folkert de Jong. Hier kwam de geschiedenis van Middelburg wel om de hoek; het bleken de konterfeitsels van de Middelburgse predikanten Smytegelt, Teellinck en Pottey te zijn; elk met hun eigen vertaling van de waarheid buiten de gevestigde kerk met bijbehorende volgelingen en inperking van vrijheden. De koppeling met de Koepelkerk maakte het tot een fraai Gesammtkunstwerk dat uitnodigde tot het uitdiepen van dit specifieke aspect van de Middelburgse historie. Prima. Tot slot, ik geef het toe, moet ik enige fantasie ten beste geven om het beeld 'To Reflect' van Anne-Marie van Sprang 00k in dit rijtje te laten passen. Hier komt het: de mens die over zichzelf nadenkt of zichzelf in de spiegel aanschouwt kan niet anders dan tot de conclusie komen dat hij/zij zowel het begin- als het eindpunt van alles is. Het bewustzijn van deze verpletterende werkelijkheid kan velen ertoe verleiden naar de opiumpijp van de godsdienst te grijpen. De derde vrijheid dan: de vrijwaring van gebrek. Liza May Post toont ons een afbeelding van een koppel dat mistroostig, of gelukkig, of peinzend of nadenkend (vul maar in) in de vlammen van een kampvuurtje staart. Vuur staat voor licht, warmte en geborgenheid; alles wat het tegendeel van gebrek is. De situering in een overdekte ruimte van de abdij maakt de associatie met geborgenheid nog groter. Het voluptueuze beeld van Henk Visch, kon in dit verband niet anders dan als 'Hollands Welvaren' beleefd worden. Het beeld ademt voldaanheid en bezonkenheid uit en zal daar op dat vergeten pleintje onder aan de Koorkerk voor eeuwig blijven rusten. Mijn advies aan de organisatoren van Fagade: voor altijd laten liggen daar; het hoort nu al onverbrekelijk bij Middelburg of zo men wil: Middelburg hoort voortaan bij dat beeld! De titel 'Das Kino' kan niet anders slaan dan op de geloken ogen; tegen de binnenkant van de oogleden projecteert de bioscoop van het leven aan deze rustige androgyn haar/zijn bestaan; het leven van ons allemaal. Vijf sterren! Joost van den Toorn had zich, net als Folkert de Jong, gedegen in de historie van Middelburg verdiept en kwam met het verhaal van de stichter van de Norbertijnen, Norbertus, die door Rome geprest werd om de aanhang van de armoede predikende Anselmus in Zeeland een kopje kleiner te maken. Gebrek aan godsdienstvrijheid en vrijwaring van gebrek waren hier in één kunstwerk verenigd. Immers, centraal in het kunstwerk stond de wijze waarop Anselmus op kwam voor de armen en protest aantekende tegen het gebrek aan aandacht daarvoor bij de kerkvorsten. De derde vrijheid was het meest pregnant aanwezig in de slachtpartij van Berlinde de Bruyckere op de Vismarkt. Als een lam Gods lag hier levensecht een veulen opgebaard, klaar om uitgebeend te worden en als voedsel te gaan dienen. Het beeld oogde dermate gruwelijk dat diegenen die nog geen vegetariër waren het aanstonds zouden kunnen worden. Ook consumeren is een vrijheid die kritisch beschouwd kan worden. De vierde vrijheid, de vrijwaring van vrees werd al meteen bij binnenkomst in Middelburg getoond met de grappige griezelboom van Anne de Vries, die een Disney achtige halloween middag voor jong en oud in de stad beloofde; wat dat betreft dekte het beeld bij de entree van de stad de lading niet. De curatoren 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 46