Het Van de Perrehuis kunst in de gevelkastjes bedreven in hun beschrijving van de boom een staaltje verbale acrobatiek door een relatie te leggen met de VOC-tijd en de boom te zien als het laatste restant van een oerbos, nota bene op een brug! Die opgestoken middelvinger van die boom; was die wellicht bedoeld voor diegenen die in deze boom meer willen zien dan gewoon een gezellige griezelboom? De vrijwaring van vrees school ook in het theaterspel van Dirk Zoete achter het stadhuis; de wereld is slechts een toneel, neem het alsjebheft niet allemaal zo serieus. Het meest beklemmend waren de computerstills van Ed Fornieles. Allerlei plagen bedreigen ons in de 21ste eeuw. In beklemmende beelden bet Fornieles zien hoe de gebouwen in de directe omgeving er in de toekomst uit zouden gaan zien; beschadigd door gewelds uitbarstingen, ondergesneeuwd in een nieuwe ijstijd, bedreigd door abens. Een uitweg uit deze fuik biedt Forniels niet, al kan gezegd worden dat hij met dit werk juist op tijd wil waarschuwen voor wat er komen gaat, tenzij we tijdig bijdraaien. Het minst geslaagde beeld van abes was naar mijn mening de lebjke, chaotische uitstahing van Birgit Brenner bij het kanaal met een warrig verhaal over beslagen autoruiten van een middenklasse-auto, bibboards met misleidende informatie, meningen waarop we slechts met 'ja' en 'nee' kunnen antwoorden. O ja, de oorlog in Syrië kwam ook nog voorbij. Gooi maar in mijn pet. En dan was er nog dat kunstwerk van Guibaume Bijl, 'Walk of Fame' waarin we de handafdrukken konden zien van beroemdheden die Middelburg nooit bezochten. Bovendien bleken de handafdrukken helemaal niet van de vermelde personen. 'Fakenews' dus, drukte om niks. Een kunstwerk dat ik onmogehjk bij een van de vier vrijheden kon indelen en dat met zijn ontkenning van zijn rol in de Middelburgse geschiedenis ook niks met Middelburg 800 te maken had. Terecht was het door de curatoren wat weggeschoven onder de rokken van koningin-moeder Emma op het Damplein. 90#: ZEEUWSARCHIEF Anneke van Waarden-Koets Kijk, daar beweegt iets... in de gevelkastjes aan de muur van het Van de Perrehuisf 'Capturing movement Gevangen beweging' is de titel van het kunstwerk van Hans Overvliet, dat hij vervaardigde in het kader van de kunstmanifestatie KIJK DAAR BEWEEGT IETS. Het kunstwerk was tot eind oktober 2017 te zien in de publicatiekasfjes aan de gevel van het Van de Perrehuis aan het Hofplein, waarin sinds 2000 de kantoren van het Zeeuws Archief zijn gehuisvest. Een aanzienlijk huis aan het Hofplein Het Van de Perrehuis kent een lange bewonings- geschiedenis. De oudste bewoners waren de ridders van de Duitse Orde die in 1316 hier htm commanderij stichtten. Na de Reformatie werden de gebouwen door particuheren bewoond. De meest markante bewoners waren leden van de famihes Van Reigersberg, Van de Perre en Schorer. Vanaf 1838 kwamen het 'aanzienlijk huis' en de ernaast gelegen woning in eigendom van het Rijk die er de rechtbank in onderbracht. De huidige bewoner is het Zeeuws Archief. Het huis met de statige gebogen gevel werd in de tijd dat het in particuliere handen was aangeduid met 'De Commanderie achter de Oude Kerk'. Tegenover de voormalige commanderij stond namelijk een imposant kerkgebouw, de aan Sint Pieter gewijde Noordmonster- of Oude Kerk. Deze werd wegens bouwvalligheid in 1834 afgebroken. Lange tijd bleef de vrijgekomen ruimte onbebouwd. In 1892 begon men met de bouw van een Gereformeerde kerk en vijfhuizen aan de straat die we nu kennen als Hofplein. De benaming Hofplein dateert van na 1838 en houdt verband met het Provinciaal Gerechtshof dat in de negentiende eeuw in het pand was gehuisvest. Van commanderij tot stadspaleis Het Van de Perrehuis werd in 1765 gebouwd als stadspaleis voor het voorname en vermogende Middelburgse patriciërsechtpaar Johan Adriaan van de Perre (1738-1790) en Jacoba van den Brande (i735-1794). Zij Heten het pand ontwerpen door de Antwerpse architect Johan Peter van Baurscheit de Jonge en zijn neef Engelbertus Baets. Het pand is gebouwd op de fundamenten van veel oudere bebouwing. Op deze plaats stond in de middeleeuwen de Commanderij van de Duitse orde, een ridderorde, ontstaan in de tijd van de kruistochten. Na de overgang van Middelburg naar de Prins van Oranje, in 1574, kwam het gebouw van de commanderij in particuhere handen. Vanaf 1621 was het huis en erf'achter Sinte Pieterskercke' in eigendom van de vooraanstaande Zeeuwse famihe Van Reigersberg. De laatste Van Reigersberg stierf kinderloos en Het het gebouw en erf na aan zijn nichtje, Jacoba van den Brande. Jacoba was toen net gehuwd met Johan Adriaen van de Perre. Het echtpaar besloot de voormaHge commanderij te laten verbouwen tot stadspaleis. Daarnaast werd een woning gebouwd voor de bibhothecaris, tevens huispredikant van de famiHe Van de Perre.

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 47