Redactioneel Decreet-tijdschrift is in 2009 ontstaan vanuit een gemis. We misten aandacht voor al het goede, ware en het schone dat om ons heen ontstaat en wordt gemaakt. Waar met volle overgave aan wordt gewerkt door kunstenaars die leven van bijna niets, en die ondanks alles toch door gaan met het maken van dingen waaraan op het eerste oog helemaal geen behoefte bestaat. Soms wordt het werk tentoon gesteld, als je geluk hebt verkocht, maar daarna blijft er meestal niets achter. Decreet wilde daarom mooie kunstenaarsinitiatieven, tentoonstellingen en werken vastleggen, documenteren voor de toekomst, en daarmee ook uitdragen naar buiten, buiten de provincie. Daarom lag decreet ook in boekhandel Atheneum op 't Spui in Amsterdam. Elke decreet is wat ons betreft dus een naslagwerk, een blijvende tentoonstelling op papier. Met het verschijnen van decreet 15 komt er een einde aan deze toch wel indrukwekkende reeks van publicaties waarmee we een, vaak onderbelicht gebleven, beeld hebben gegeven van de beeldende kunstproductie in Zeeland. Daarnaast constateerden wij dat er te weinig substantiële aandacht was voor de kracht van de beeldende kunst voor Zeeland. Anno 2017 zien we dat er sindsdien niet veel is veranderd of eigenlijk dat de situatie voor de beeldende kunst in Zeeland verslechterd is. Een aantal broedplaatsen staat op omvallen, vele tentoonstellingsruimten zijn verdwenen en sommige initiatieven zijn al gestopt en/of wegbezuinigd. Het beeldende kunstenaar bestand vergrijst en jonge kunstenaars vestigen zich v amper in Zeeland. De subsidie aan de Stichting Beeldende Kunst Middelburg is onzeker. De Zeeuwse gemeentenblinken niet uit in het formuleren van een actief en voorwaardenscheppend beeldende kunstbeleid en de focus ligt nog steeds niet op het faciliteren van een goed klimaat voor de hier in Zeeland wonende en werkende kunstenaars. Onlangs deed het landelijke Mondriaanfonds met een zorgvuldig georganiseerde en geënsceneerde roadshow Zeeland aan en tegen al het goede nieuws dat ze brachten was het moeilijk opboksen. Het honoreren van een aantal subsidieaanvragen voor manifestaties en tentoonstellingsprogramma's en/of het toekennen van beurzen aan een handjevol kunstenaars betekent wat ons betreft niet dat er reden is tot tevredenheid. Jammer dus dat er geen ruimte was voor een meer kritische beschouwing van de nijpende situatie in Zeeland. Het zou toch goed zijn als het Mondriaanfonds als professionele organisatie mee zou denken en werken aan de verbetering van het beeldende kunstklimaat in Zeeland. Maar goed, het is onzinnig om alleen maar naar de gevestigde en gesubsidieerde instellingen en organisaties te wijzen want de kunstenaars hebben zelf ook een verantwoordelijkheid en rol. Ervan uitgaande dat voor alle betrokken partijen de aanwezigheid van een boeiend en bloeiend beeldende kunstklimaat van belang is, kunnen we wel wat meer solidariteit, samenwerking en samen op trekken gebruiken. Daarnaast moeten elkaar durven bevragen op de sterke en zwakkere competenties. Organisaties zoals de Stichting Beeldende Kunst Middelburg/Vleeshal en CBK Zeeland zijn in principe in zowel financiële als personele zin goed uitgerust voor hun taken en kunnen vanuit hun expertise en middelen belangrijke bijdragen leveren aan het kunstklimaat. Eerst en vooral kunnen ze dat doen door interesse te tonen, aandacht, daarnaast door inkomens bevorderende activiteiten te ontplooien. Pas dan wordt het ook voor jonge kunstenaars interessant in Zeeland te komen wonen en werken. We constateren namelijk dat een ander probleem voor de creatieve sector in Zeeland is dat er voor creatieve opdrachten vaak buiten de provincie wordt geworven, alsof wat van verre komt automatisch beter zou zijn. Wij hebben geprobeerd met decreet j aist aan te tonen dat er in Zeeland heel veel goede kunstenaars wonen en werken, goede vormgevers architecten ook. Er is een enorme potentie en kwaliteit aanwezig waaruit kan worden geput. Benut die kwaliteit en laat niet alle betaalde opdrachten wegvloeien naar de creatieve sector buiten Zeeland. Dat zal de kwaliteit alleen maar verbeteren en daarmee de aantrekkingskracht van Zeeland als vestigingsplaats. Daarom nog 1 keer de oproep: BENUT HET LOKALE POTENTIEEL. Maar in deze discussie spelen de samenstellers van decreet waarschijnlijk geen rol meer. Na vijftien edities is de pijp leeg en zijn er ook geen signalen dat anderen onze taak over willen nemen of ons substantieel en structureel willen ondersteunen. Na decreet 15 is decreet-tijdschrift dan ook verleden tijd en kan het worden bijgezet in de fraaie reeks van Mooie Moeite, het Uitmagazine en het Zeeuws Tijdschrift, allen initiatieven die het ook niet volgehouden hebben. Toch moet decreet 15 niet worden gezien als een testament of een overlijdensverklaring. In dit fraaie nummer pakken we nog een keer uit met aandacht voor Dada in Zeeland, besteden we aandacht aan een aantal zomermanifestaties zoals Facade 2017 en het Kunstenfestival Aardenburg, gaan we op bezoek bij enkele kunstenaars die het Zeeuwse land inmiddels hebben verlaten en besteden we ruimschoots aandacht aan de door decreet zelf georganiseerde beeldende kunstmanifestatie 'Kijk daar beweegt iets {achter de gerania}' in Middelburg. Met deze manifestatie hebben wij een aantal in Middelburg wonende en werkende kunstenaars voor het voetlicht gebracht, zichtbaar gemaakt en in deze decreet documenteren we ook dat weer voor de toekomst. Tevens is er aandacht voor de waardevolle opbrengst van de in totaal 4 lezingen, waarbij we laten zien dat het misschien ook anders kan en dat beeldende kunst ook bij kan dragen aan bredere doeleinden. Met deze decreet lichten wij nog een keer de tegel die Middelburg heet en laten we zien welke kracht de beeldende kunst heeft en/of kan hebben voor deze stad. In zoverre is het misschien dan toch een testament of beter een handig startpunt voor de nieuwe gemeenteraad van Middelburg om de juiste besluiten te nemen om de toekomst van de beeldende kunst in Middelburg veilig te stellen. Wij wensen allen daarbij veel wijsheid toe. Graag bedanken wij tot slot de Stichting Beeldende Kunst Middelburg/Vleeshal, de Frits Lensvelt Stichting en VRIENDSCHAP voor hun ondersteuning bij de totstandkoming van decreet 15. Daarnaast willen we op deze plaats alle andere instellingen, kunstenaarsinitiatieven, kunstenaars, lokale ondernemers en eigenlijk gewoon alle mensen bedanken die zich in de afgelopen jaren tut liefde hebben ingezet en op wat voor wijze dan ook hebben bijgedragen aan decreet-tijdschrift. Zonder jullie inzet waren er nooit 15 edities verschenen. Decreet is eigenlijk een voorbeeld van dat het kan, het is blijkbaar mogelijk om in Zeeland samen met alle betrokkenenen iets moois te maken. Het is mogelijk het persoonlijke belang te overstijgen uit liefde voor de gemene deler: de schoonheid van de Kunst. namens de redactie, Jack van Aspert Ramon de Nennie

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2017 | | pagina 4