Dag Ramon
We moeten het nog maar eens hebben
over luisteren.Het if)kt wel of iedereen in
Zeeland vindt dat er niet genoeg naar hei
niet dat het waar is, in ieder geval
het maar deels waar, dat OOR een
nieuw eiland is, een boKve'rk waar niet
Het is mii gelukt Na heel, heel veel
luisteren. Ik heb afgelopeaa jaren met vete
^rdei6»rofessoren gesprekken
gevoe d, één op één- Én met de staf En
niet zeff U C R in de een
kennen (=1 in de vorm v<
mensen die daar werkei
leert kennen; denk ik. 'I
aanhalingstekens, als ab
bestaat nameHjk niet. H
voortstuwende mythe.!
- - -*
UCR een eiland is ga je
Beste Sophie,
Bij deze mijn reactie op ons eerste
gesprek in een koffietentop dé Markt.
Dit gesprek was vöor mij redelijk
confronterend. Misschien was Ut te weinij
voorbereid, of wist ik gewoonweg niét
genoeg van de UCR, of waren mijn
gedachten erover al te gekleurd, of denk
ik gewoonweg niet wetenschappelijk
genoeg of ligt het te ver af van waar
ik mee bezig bén. in ieder geval probeerd
tk wel te luisteren en te begrijpen hoe
nou zo'n course op de UCR in elkaar zit.
Uiteindelijk ging het over het eiland
denken zónder verbindingen.
I Am A Rock, 1 am an Island.
And a rock feels no pain;
And an island never cries!
Paul Simon
'Ik denk dat we allebei Verbindingen
proberen te zoeken en te maken.
Deze laatste decreet is in ieder geval
een poging daartoe. Mijn methode is
registreren en zichtbaar maken.
De brug is een terugkerende vórm dié
ik gebruik in mijn kunst. Deze vorm is
ook zichtbaar op mijn installatie in de
bunderkunst(p l6), alleen raken de delen
eikaar niet meer en is het dan nog wei
een brug? De taal hakketakt en harrewart
er onderdoor en verstaan we elkaar dan
nog wel genoeg?
Beste Sophie, ik was blij met ons-eerste
gesprek en ik vind dat je een geweldige
bijdrage levert om eilandvorming tegen
te gaan.
Ik kijk uit naar het spelen in 2018, want als
er iets is waar je elkaar vrij tegemoet kunt
treden, dan is het wel in het spel, mits de
spelregels niet te dwingend zijn.
We zijn geen rotsen en we zijn geen
eilanden en ik hoop dat je het goed vindt
dat ik je reactie hiernaast publiceer.
Met respect groetend,
Ramon
"Wat ik met de track probeer té doen is verbeelding
toevoegen aan wetenschap. Ik oefen met de studenten
in het verbeelden van ideeën vanuit persoonlijke vragen.
Medium en discipline onafhankelijk."
Korte opsomming van wat er vanuit de track
tot nu toe is gebeurd
2015 Boezem-en-co, masterclass, presentatie bij ZB,
symposium deelname.
2015 Making Room 11publieke expositie in UCR in
december tijdens kunst en cultuur route.
2016 Four Freedoms Class in Museum Vee re
met 60 studenten.
2016 Vier het Vrije Heden expositie in Vlissingen op 4 mei.
2015-2016 Mapping Zeeland video reportages van studenten-
2016 Summerschool Think Like a Mountain, expert meeting,
publicatie launch met Thomas Rau, WFM Radiodag in december
Shaping Resilience K
i Tentoonstelling in*ZeeUws "Museum over johannea Goedaert
Edu atieprogramma mefcoa Libefle en Ylfoderstkhting.
I? Aar celtrngMarc Nagtzaam als 2e docent van de track,
Krtie n mei 2Ó I7 (jaarlijks).
Metamorfose lokaal oplevering, historische tekenles.
me; cuituurhuiskuiperspoort Jëanine Dekker.
I ..Onderzoek ism Camping Ons Buiten, Öostkapelle,
Tiaar recreatie biodiversiteit. Publieke presentatie bij.
silbio eek en Planbureau van Zeeland {ZB Plein) ran
6 tot 13 dec. Studenten zijn aanwezig op woensdag 6 dec
t en 5 uur.
Pitch by provincie Zeeland om Think Like a Mountain
.erend festival te maken mét Zeeuwse best
(Floating Campus).
De Spelende Méns en de Vergeten Stad.
kerriJj
het opzetten yah
Wie/wafïs
deze pfek/dezë
Wat is een ifnivers
Wat-is een lerende stad?
dat 'UCR' jou
j?' tussen
icte entiteit,
Is een zichzelf
je gelooft dat
zo zien.
i mensen
itaf gebouwen,
ïërend
i. Dat is dé
derzoek, naast
(zfe hiernaast),
de stad-aan
id?
Ik ben het wel rhet je eens, als je dat
bedoelde, dat het belangrijk is om je open
te stellen voor de ander. Om beschikbaar
te zijn. Om in te spelen op wat er al
speelt. Maar volgens mij kun je dat pas
doen als je weet wie je zelf bent. Nu mijn
track ongeveer op de rails zit, kan ik ook
meer ruimte maken voor Improvisatie.
Goeds, Sophie