euwe :ree Het nieuwe decreet wordt opgedragen aan: I.M. Jack van Aspert, inspirator, vriend en kunstminnaar I.M. Ben Vranken, Eddy de Seranno en Kees de valk. Marijn Kluijfhout, worstel, maar blijf boven... het is mooier met jou. Pure schoonheid, schoonheid die totaal op zichzelf staat, zie je iedere dag om je heen. Als je het tenminste wilt zien. Karei Appel in het boek van de schoonheid en de troost. Natuurlijk was decreet 15 de laatste, daarmee was het uit en klaar. De presentatie was mooi en de inhoud nog steeds het lezen en bekijken waard... Maar, maar het decreet kruipt waar het niet gaan kan... We maakten nog een mooie tentoonstelling in de voormalige Sterrenwacht aan de Herengracht in Middelburg eind 2018. Deze had als titel 'Geef het een plek', om nogmaals aan de gemeente Middelburg duidelijk te maken dat als je een broedplaats wilt zijn, je dan eerst moet zorgen voor nestruimte. De tentoonstelling doorheen het gebouw was een succes, de presentaties waren mooi en wonderbaarlijk passend in een gebouw met zo'n rijke historie. Jack van Aspert, voorzitter van de stichting decreet- concreet, opperde uit puur enthousiasme om toch nog een decreet-tijdschrift te maken met de tentoonstelling als uitgangspunt... Hmm, klaar is klaar, maar men is toch enthousiast? De wethouder van Cultuur was positief... Maar 2019 werd een verbijsterend jaar waarin iedereen doodging: van wethouder Cees Lodder, tot partner in crimes Jack van Aspert, striptekenaar en meer Ben Vranken, verbinder Eddy de Serano en tenslotte Kees de Valk, founding father van de MAS en mon Capitaine. Allemaal mensen die hart hadden en liefde voor kunst en cultuur en die bovendien initiatief namen. Maar goed, Jack had al subsidie aangevraagd en die hebben we gekregen. Super natuurlijk, maar zoals ge zegd leende 2019 zich niet voor decreet 16. 2020 dan maar. We weten allemaal hoe dat jaar zich ontwikkelde... En de kunst en cultuur hebben het daarin zwaarte verduren, maar daar gaan we het hier niet over hebben. Wel over de gedachte van het nieuwe normaal en daarop reagerend het nieuwe decreet, wat u nu in handen heeft. Het decreet in katernen, zodat het zich kan uitbreiden, met de doelstelling: gewoon zichtbaar maken wat de (beeldende) kunstenaars in Zeeland creë ren. Niets meer en niets minder. Eigenlijk het oorspronkelijke idee achter decreet-tijdschrift in den beginne, maar nu dan in zijn puurste vorm: alleen het beeld waarbij je iedere keer als je een bladzij omslaat in een andere wereld belandt. Twintig jaar geleden was de beroemde serie van Wim Kayzer op televisie, 'van de Schoonheid en de Troost.' Met als uitgangspunt de ogenschijnlijk sim pele vraag: wat maakt het leven de moeite waard? Die simpele vraag leverde heel wat gedenkwaardige verhalen op van kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en filosofen. Het leek ons mooi om het nieuwe decreet daaraan te koppelen en de meewerkende kunstenaars weer met die vraag te confronteren. Daarbij borrelde er een idee op om, tegelijkertijd met het tijdschrift, de beelden naar buiten te brengen. Tijdens de corona-crisis was kunst vooral virtueel te beleven. Mooi, maar dat is niet waar het voor bedoeld is. Kunst wil naar buiten. Communiceren, uitdragen, uitdagen, verwonderen, troosten... En zo ontstond de 'Boulevard van Schoonheid troost'. Een plek in de stad waar beelden te zien zijn op borden in de openbare ruimte. Borden met beelden die geen richting geven of verbieden of verordenen, maar slechts naar zichzelf verwijzen. Als een doorgang naar de wereld van de kunstenaars... Maar hoe zit het met de troost? Hier komt Frederick om de hoek piepen. Frederick is een muis uit een prenten boek van Leo Lionni uit 1974. Ik ken geen mooier en eenvoudiger uitleg van wat kunst is en wat kunst doet. De hele muizenfamilie holt rond en verzamelt van alles voor de winter. Maar Frederick niet, Frederick zit stil en kijkt rond. Hij verzamelt de kleuren en de zonnestralen. De rest van de muizenfamilie begrijpt daar niets van, tot het winter wordt en ze door de kou gedwongen worden binnen te zitten in een grijze grauwe grot, bibberend van de ellende. Maar dan begint Frederick hartverwarmend te vertellen en alles raakt gekleurd en de familie leeft op. Zo komen ze de winter door. 'Frederick', roepen ze, 'Je ben een dichter!' 'Ik weet het', stamelt Frederick bijna schuldbewust... Hier valt niets meer aan toe te voegen. Geniet van de zonnestralen, de kleuren, de vormen, de verhalen en geef ze door. Dus, nu verder geen woorden meer, maar laat u onderdompelen in de beelden vol schoonheid en troost in barre tijden. Ramon de Nennie, Hans Bommeljé en Tjeu Strous (voorzitter stichting decreet-concreet)

Tijdschriftenbank Zeeland

Decreet | 2020 | | pagina 3