Vier-eil andenpl an
Voor en tijdens de tweede wereldoorlog werden verscheidene plannen gemaakt voor
een betere beveiliging van het Zuidhollandse eilandengebied, waarbij tevens werd
gezocht naar middelen om de voortschrijdende verzilting terug te dringen.
Bij de bestudering van deze plannen kwam men via het inmiddels uitgevoerde plan
tot afsluiting van de Brielsche Maas en de Botlek ter vorming van een zoetwaterboe
zem voor de verziltende eilanden Rozenburg en Voorne-Putten, tot een vier-eilanden-
plan, waarbij Rozenburg, Voorne-Putten, de Hoeksche Waard en IJsselmonde één van
de zee afgesloten gebied zouden vormen. Omdat in dit plan het Eiland van Dordrecht
niet opgenomen was, zou dit eiland afzonderlijk tegen stormvloeden beschermd moe-
Vijf-eilandenplan
6
Plan tot afsluiting van het Haringvliet
ten worden, waardoor de zeehaven van Dordrecht achter twee sluizen zou komen
te liggen. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen werd een nieuw plan ontworpen,
waarbij het Eiland van Dordrecht in de in het vorige plan geprojecteerde boezem op
genomen werd en de haven achter één sluis komen zou, het z.g. vijf-eilandenplan.
Op de scheepvaartroute Rotterdam-Antwerpen zouden er dan echter twee sluizen
bijkomen (Dordrecht, Willemsdorp), wat op vele bezwaren zou stuiten. Een bijzonder
kenmerk van dit plan was voorts dat beoogd werd bij lage rivierafvoeren meer zoet
water in de richting Rotterdam te voeren om de verzilting van de Nieuwe Maas te
bestrijden, door verlegging van het splitsingspunt van de Boven-Merwede.
Plan met vier beweegbare stormvloedkeringen
ySSELMOMDE
EIL. VAM
OORDT.
HOEKSE WAARD
OVERFLAKKEE
DUIVELAMD
D'JKSVERHOGIhG OF AFDAMMING
O BEWEEGBARE STORMVLOEDKERING
•J SS ELM on DE
EIL. VAM
OORDT.
HOEKSE WAARD
OVERFLAKKEE
DUIVELAMD
DUKSVEBHOGING OF AFDAMMING
U SS ELM OM DE
EIL. VM
DORDT.
OVERFLAKKEE
DUI VELAriD
D'JKSVERHOQIMG OF AFDAMMIMG
O BEWEEGBARE STORMVLOEDKERING
'JS 5 ELMOMDE
EIL. VAN
DORDT
HOEKSE WAARD
OVERFLAKKEE
DUIVELAMD
-^DUKSVERHOGING OF AFDAMMING
O BEWEEG BADE 5T0DM VLOEDKERING
i