-m wmimwmmtm ry •I vx bczlnklng bastion s#p&ymi* zanastort grinddam caissons ■--HI sluitgat V I Ringdijk rond bouwput in het Haringvliet. Beteugelingsconstructie met sluitgat; toestand op 2 juli 1957 met behulp van onderlossers en een drijvende kraan. De dam werd tegen uitvlakken door de golfslag beschermd door een afdekking met stortsteen. De ligging van deze grinddam - op het werk „het bastion" genoemd - was van te voren in het model van de bouwput uitgezocht teneinde ongunstige stromingstoestanden te vermijden. Inmiddels was men met de uitbouw van de dijk gevorderd tot aan het zuideinde van de bodembezinking der stroombeteugeling. Het zandverlies werd hier nu reeds enigermate beperkt door het aanbrengen van een grinddam op de bezinking terzijde van het onder- waterstort. De opening - ter breedte van ongeveer 220 m - tussen het bastion en de kop van de dijk werd, direct na het gereedkomen van de voorbereidende werkzaamheden, in korte tijd gesloten met behulp van betonnen caissons. Op 20 juni werd de eerste caisson ge plaatst en op 2 juli werd het toen 80 m brede sluitgat - waarin de snelheid opliep fot 2 m/sec. - tijdens de hoogwaterkentering met 7 caissons gesloten. In de beteugelingsconstructie werd totaal verwerkt: 25000 m2 zinkwerk 26000 ton Maingrind 15000 ton stortsteen 20 betonnen caissons De opbouw van het westelijk dijkvak kon nu in een snel tempo voortgaan in stroom loos water. Ook bij de bouw van de ringdijk aan de noord- en oostzijde van de bouwput ondervond men nu weinig last meer van de stroom. Het gehele werk lag nu - wat de stroom be trof - in de luwte van de westelijke dijk. Aan de oostzijde van de bouwput werd half juli begonnen mét de opbouw van een mijnsteendam rondom het bassin van de aan de oostzijde van de bouwput te maken bouwhaven. 46 Eind september was reeds 84000 ton mijnsteen in deze dam verwerkt. Het opspuiten van het haventerrein aan de westzijde van de mijnsteendam maakt goede vorderingen. Einde mei werd begonnen met het aanbrengen van de asfaltbekleding van de ringdijk. Hiertoe werden aan de zuidzijde van de bouwput twee asfaltmenginstallaties opgesteld met een gezamenlijke capaciteit van 60 - 70 ton per uur. Aan de zuid- en westzijde van de bouwput en aan de noordzijde tot ongeveer 50 m voorbij de as, is de dijk thans bekleed met zandasfalt tot 5,50 m -1- N.A.P. Aan de NW-zijde is de bekleding met zandasfalt tot 8,00 m N.A.P. over een lengte van 300 m gereed. Boven 5,50 m N.A.P. wordt ter reductie van de golfoploop een profilering in het zandasfalt aangebracht. Aan de zuidoost- en oostzijde is de ringdijk ten zuiden van het haventerrein reeds over de volle hoogte bekleed met zandasfalt. Eind augustus werd aan de westzijde begonnen aan de definitieve bekleding met asfaltbeton tot 5,50 m 4- N.A.P. Ter opvoering van de capaciteit werd aan de zuidkant van de bouwput een derde asfaltmolen opgesteld, terwijl op het gereed zijnde gedeelte van het haventerrein nog twee installaties in opbouw zijn. Foto N.V. Haringvliet Ringdijk rond bouwput in het Haringvliet. Het 'bas tion' van grof grind en stortsteen. Opname d.d. 16 juli 1957

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1957 | | pagina 24