Betonnen caissons in
het sluitgat van het wes
telijke dijkgedeelte van
de ringdijk rond de
bouwput in het Haring
vliet
Foto N.V. Haringvliet
In augustus en september werd verschillende malen door een ruwe zee schade veroor
zaakt aan de nog niet voltooide asfaltbekleding van de westelijke dijk. Vooral t.g.v.
het ruwe weer op 25/26 augustus en 12/13 september was de schade niet onaanzienlijk.
Op 13 september werden in het nog niet door asfaltbeton afgedekte zandasfalt enkele
gaten geslagen door de zware deiningsgolven. Ook aan de kop van de dijk werd de
beëindiging van de zandasfaltbekleding over enige lengte vernield. De aangerichte
schade is weer volledig hersteld en reeds werd aan de westkant 12000 m2 dijkbeloop
voorzien van een laag asfaltbeton.
Ter voorbereiding van de bouw van het uitwateringsluizencomplex zijn de navolgende
werkzaamheden in uitvoering.
48
Grondmechanisch onderzoek voor het bepcden van het aantal en de lengten van de
funderingspalen
Het onderzoek werd opgedragen aan het Laboratorium voor Grondmechanica te
Delft.
In het tijdvak van 15 mei - 1 oktober 1957 werden 25 grondboringen en 47 diepsonde-
ringen uitgevoerd tot een max. diepte van 35 m - N.A.P.
De boringen en sonderingen werden uitgevoerd vanaf speciaal hiervoor ingerichte
boorvaartuigen.
Het voornemen bestaat om het onderzoek verder voort te zetten wanneer de bouwput
door bemaling is droog gevallen.
Proefbemaling
Aan het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening te 's-Gravenhage werd een onder
zoek opgedragen naar de wijze van inrichting van de bemaling van de bouwput.
Hiervoor wordt een proefbemaling aan de noord- en zuidzijde van de bouwput uitge
voerd.
Schade aan de asfaltbekleding van de ringdijk rond de bouwput in het Haringvliet. Op
name dd. 12 september 1957