De buis tijdens het inspuiten
Onder deze omstandigheden zakte de paal met een vrijwel eenparige snelheid van
10 cm per minuut, zodat in 2i uur de punt op de vereiste diepte was gekomen.
Na het stoppen van de pompen heeft de paal zich in nagenoeg vertikale stand
vastgezet.
De bok werd op zijn ankers verhaald naar de bak, nam het resterende gedeelte
van de paal in zijn takel en plaatste dit op het onderste gedeelte. De twee delen
werden met 32 roestvrije 5/4" stalen bouten aan elkaar verbonden. De vloot
was om 4 uur 's morgens uit Scheveningen weggevaren en 's avonds om 9 uur
was het plaatsen voltooid.
De volgende morgen werd het huisje aangebracht, nadat hierin het voorlopig
instrumentarium was opgesteld. Des middags deden een getij- en een golfwas-
schrijver hun werk.
Juist een week later, op dinsdag 15 oktober, was het opnieuw werkbaar weer.
Daar dit tijdig was voorspeld, kon bijtijds de hulp van het Rijkskabelschip de
„Poolster" worden ingeroepen voor het uitbrengen van de kabel. Deze werd aan
land gebracht en naar het zich aan de duinvoet bevindende registratiehuisje geleid.
De kabel is op het strand in een geul gelegd en ook bij de paal over een flinke
lengte in de bodem gewerkt.
18
Het bovendeel van de paal met vlotterbuizen kantelt van de glijbaan
De kosten
De materiaal- en constructiekosten van de meetpaal, inclusief de voedingskabel
en de bakenlichten, bedroegen bijna f 100 000. De opstelling vergde een uitgave
van rond f 130 000. Aan hulpgereedschappen en voor het aanpassen van de Rijks-
bok „Ursus" werd ca. f 43 000 uitgegeven. In deze bedragen zijn de kosten van de
geleden schade, welke door verzekering zijn gedekt, niet opgenomen.
De genoemde hoge financiële offers worden volkomen verantwoord geacht, omdat
betrouwbare gegevens over de golfbeweging op de Noordzee onmisbaar zijn, wan
neer men waterbouwkundige werken gaat ondernemen als thans worden ont
worpen.
Betrouwbare waarnemingen zullen het inzicht helpen verdiepen in de zandbewe-
ging langs onze kusten, die door de bouw van strandhoofden, havendammen en
afsluitdijken in zo belangrijke mate zal worden beïnvloed.
Dat „de kost voor de baat uitgaat" geldt wel in bijzondere mate bij de voorbe
reiding van waterbouwkundige werken in rivieren en zeeën. De paal bij Katwijk
zal helpen om daarvoor betrouwbare gegevens te verzamelen.
Voor het opstellen van nog enige van dergelijke stations voor de Nederlandse
kust worden de plannen thans uitgewerkt.
r
19
r