Montage van de kabelwielen De bouw van de torens in gewapend beton vergde veel tijd. Het lag oorspronkelijk in de bedoeling ook het dak te maken van gewapend beton, dat in het werk zou worden gestort. Daarna zouden via openingen in de zijkant van de torens de bewegingswerken worden geplaatst. Het bleek mogelijk tijd te winnen door eerst de bewegingswerken van bovenaf op de plaats te laten zakken met behulp van de grootste drijvende bok in Neder land, de „Kolossus". Daarna werden de torens afgedekt met geprefabriceerde schokbetonnen dakplaten. De spanning op de arbeidsmarkt heeft de gang van het wérk sterk beïnvloed. Toen de gewapend betonwerken volop in uitvoering waren, kon niet voldaan worden aan de grote vraag naar geschoolde timmerlieden. In het voorjaar van 1957 is hierin een verandering ten goede opgetreden. Een sluisdeur wordt ingehangen De maand december 1957 heeft in het teken gestaan van de montage van de grote stalen onderdelen. In het laatst van november en het begin van december zijn de eerste vier deuren van de schutsluis ingehangen. Op 2 december is de basculebrug gemonteerd. De vaste brug met een overspanning van 80 m werd ingevaren op 13 december. Op 11 december zijn de afdrukwagens in de sponningen geplaatst; op 17 december werd de grote schuif op bakken van Dordrecht via de Oude en Nieuwe Maas naar het werk vervoerd om op 18 december tijdens hoog water te worden opgelegd op balken, die daartoe ter weerszijden op de hoofden waren opgesteld. Het is verheugend, dat de montage van al deze grote onderdelen vlot is verlopen. Bij het invaren van de vaste brug was een ruime overhoogte aanwezig; het invaren van de schuif gaf meer moeilijkheden, daar tengevolge van de zuidoostenwind het water veel lager bleef dan berekend was. Bij de hoogste waterstand bleken slechts enkele centimeters beschikbaar te zijn om de schuif boven de balken te varen en in zijn voorlopige stand op te leggen. 35 34 t ie r -Tïnnrwii i

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 19