Montage van de kabelwielen
De bouw van de torens in gewapend beton vergde veel tijd. Het lag oorspronkelijk
in de bedoeling ook het dak te maken van gewapend beton, dat in het werk zou
worden gestort. Daarna zouden via openingen in de zijkant van de torens de
bewegingswerken worden geplaatst.
Het bleek mogelijk tijd te winnen door eerst de bewegingswerken van bovenaf
op de plaats te laten zakken met behulp van de grootste drijvende bok in Neder
land, de „Kolossus". Daarna werden de torens afgedekt met geprefabriceerde
schokbetonnen dakplaten.
De spanning op de arbeidsmarkt heeft de gang van het wérk sterk beïnvloed.
Toen de gewapend betonwerken volop in uitvoering waren, kon niet voldaan
worden aan de grote vraag naar geschoolde timmerlieden. In het voorjaar van
1957 is hierin een verandering ten goede opgetreden.
Een sluisdeur wordt ingehangen
De maand december 1957 heeft in het teken gestaan van de montage van de
grote stalen onderdelen. In het laatst van november en het begin van december
zijn de eerste vier deuren van de schutsluis ingehangen. Op 2 december is de
basculebrug gemonteerd. De vaste brug met een overspanning van 80 m werd
ingevaren op 13 december. Op 11 december zijn de afdrukwagens in de sponningen
geplaatst; op 17 december werd de grote schuif op bakken van Dordrecht via de
Oude en Nieuwe Maas naar het werk vervoerd om op 18 december tijdens hoog
water te worden opgelegd op balken, die daartoe ter weerszijden op de hoofden
waren opgesteld.
Het is verheugend, dat de montage van al deze grote onderdelen vlot is verlopen.
Bij het invaren van de vaste brug was een ruime overhoogte aanwezig; het invaren
van de schuif gaf meer moeilijkheden, daar tengevolge van de zuidoostenwind
het water veel lager bleef dan berekend was. Bij de hoogste waterstand bleken
slechts enkele centimeters beschikbaar te zijn om de schuif boven de balken
te varen en in zijn voorlopige stand op te leggen.
35
34
t
ie
r -Tïnnrwii
i