Dit verschijnsel veroorzaakt langdurige zettingen, hetgeen misschien moeilijkheden zal veroorzaken, indien een mijnsteendam met een gesloten bekleding van b.v. asfaltbeton is afgedekt. Het is intussen nog niet bekend tot welke diepte dit uit eenvallen van de steen optreedt en ook niet in hoeverre dit onder het L.W.-peil gebeurt. Het ligt in de bedoeling het gedrag van de gemaakte mijnsteendammen aan deze bouwhaven gedurende de komende jaren nader te bestuderen. Een ander materiaal, dat bij de bouwput voor het eerst in de Nederlandse water bouwkunde is toegepast, is Maingrind in afmetingen van 4 tot 30 cm. Dit mate riaal bestaat uit een soort rode zandsteen met een soortelijk gewicht van 2,5. Het is gebruikt in het westelijk dijkvak in de stroombeteugelende werken, waarbij het zeer goed bestand bleek te zijn tegen stromen van ruim 2 m per sec. Of nog ster kere stromen toelaatbaar zijn, kon aan dit werk niet worden geconstateerd. Ook dit Maingrind is, evenals de mijnsteen, zeer goed te verwerken met grijperkranen en onderlossers. Het heeft iets meer weerstand tegen golfslag dan de mijnsteen en kan onder een steilere helling worden opgebouwd. Maar ook voor het Main grind geldt, dat bij gebruik boven L.W. een geringe deining reeds schade ver oorzaakt. Tenslotte is op kleine schaal ook een proef genomen met silex, een bijprodukt van de cementfabricage. Dit materiaal bleek eveneens goed te verwerken en is te vergelijken met het Maingrind. Bij de uitvoering van dit werk is weer gebleken, dat het aanbrengen van een laag asfalt (gebitumineerd zand en asfaltbeton) op klei met de nodige zorg moet geschieden, in die zin, dat de bovenlaag van de klei uit voldoende droog materiaal moet bestaan, indien men direct de definitieve bekleding wil aanbrengen, daar anders scheuren in de asfaltbekleding ontstaan. Het werk was op 31 december 1957 zover gevorderd, dat kan worden gezegd dat de strijd, die bij de aanleg van deze bouwput moest worden gevoerd tegen stroom en golf, is gewonnen. De put is gesloten en de dijk is aan de west-, noord- en zuid zijde vrijwel geheel gereed. Aan de oostzijde moet de dijk nog worden afge werkt en is de havendam thans in uitvoering. In de gesloten put zijn een baggermolen en twee cutterzuigers bezig met het op de vereiste diepte brengen van de grondslag. Indien zich hierbij geen tegenslagen voordoen, zal dit werk omstreeks 1 maart 1958 kunnen zijn voltooid. Dan rest nog het weer openbreken van de ringdijk om het ingesloten materieel naar buiten te voeren, het weer sluiten van deze opening en het volledig afwerken van de dijk ter plaatse van dit sluitgat. Dan zal een groot en vrij moeilijk werk zijn voltooid, waarna zal kunnen worden begonnen met het leegmalen van de put en de eigenlijke bouw van de omvangrijke uitwateringssluizen, waarmede tenminste vijf jaren zullen zijn gemoeid. Opgetreden verdiepingen ter weerszijden van de bouwput Tengevolge van de sterke vernauwing van het rivierprofiel door de aanwezig heid van de bouwput, zijn zowel ten noorden als ten zuiden daarvan plaatselijk reeds belangrijke verdiepingen ontstaan. 50 Ir 51 STAND VAN HET WERK 9 MEI 1957 STAND VAN HET WERK 3 JULI 1957 STAND VAN HET WERK 1 JAN. 1958 zinkstukken kraagstukken zand hafagd mijnsteen Hi asfalt zuiger WINZUIGERS

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 27