Dit verschijnsel veroorzaakt langdurige zettingen, hetgeen misschien moeilijkheden
zal veroorzaken, indien een mijnsteendam met een gesloten bekleding van b.v.
asfaltbeton is afgedekt. Het is intussen nog niet bekend tot welke diepte dit uit
eenvallen van de steen optreedt en ook niet in hoeverre dit onder het L.W.-peil
gebeurt.
Het ligt in de bedoeling het gedrag van de gemaakte mijnsteendammen aan deze
bouwhaven gedurende de komende jaren nader te bestuderen.
Een ander materiaal, dat bij de bouwput voor het eerst in de Nederlandse water
bouwkunde is toegepast, is Maingrind in afmetingen van 4 tot 30 cm. Dit mate
riaal bestaat uit een soort rode zandsteen met een soortelijk gewicht van 2,5. Het
is gebruikt in het westelijk dijkvak in de stroombeteugelende werken, waarbij het
zeer goed bestand bleek te zijn tegen stromen van ruim 2 m per sec. Of nog ster
kere stromen toelaatbaar zijn, kon aan dit werk niet worden geconstateerd. Ook
dit Maingrind is, evenals de mijnsteen, zeer goed te verwerken met grijperkranen
en onderlossers. Het heeft iets meer weerstand tegen golfslag dan de mijnsteen
en kan onder een steilere helling worden opgebouwd. Maar ook voor het Main
grind geldt, dat bij gebruik boven L.W. een geringe deining reeds schade ver
oorzaakt.
Tenslotte is op kleine schaal ook een proef genomen met silex, een bijprodukt
van de cementfabricage. Dit materiaal bleek eveneens goed te verwerken en is
te vergelijken met het Maingrind.
Bij de uitvoering van dit werk is weer gebleken, dat het aanbrengen van een
laag asfalt (gebitumineerd zand en asfaltbeton) op klei met de nodige zorg moet
geschieden, in die zin, dat de bovenlaag van de klei uit voldoende droog materiaal
moet bestaan, indien men direct de definitieve bekleding wil aanbrengen, daar
anders scheuren in de asfaltbekleding ontstaan.
Het werk was op 31 december 1957 zover gevorderd, dat kan worden gezegd dat
de strijd, die bij de aanleg van deze bouwput moest worden gevoerd tegen stroom
en golf, is gewonnen. De put is gesloten en de dijk is aan de west-, noord- en zuid
zijde vrijwel geheel gereed. Aan de oostzijde moet de dijk nog worden afge
werkt en is de havendam thans in uitvoering.
In de gesloten put zijn een baggermolen en twee cutterzuigers bezig met het op
de vereiste diepte brengen van de grondslag. Indien zich hierbij geen tegenslagen
voordoen, zal dit werk omstreeks 1 maart 1958 kunnen zijn voltooid. Dan rest
nog het weer openbreken van de ringdijk om het ingesloten materieel naar buiten
te voeren, het weer sluiten van deze opening en het volledig afwerken van de
dijk ter plaatse van dit sluitgat.
Dan zal een groot en vrij moeilijk werk zijn voltooid, waarna zal kunnen worden
begonnen met het leegmalen van de put en de eigenlijke bouw van de omvangrijke
uitwateringssluizen, waarmede tenminste vijf jaren zullen zijn gemoeid.
Opgetreden verdiepingen ter weerszijden van de bouwput
Tengevolge van de sterke vernauwing van het rivierprofiel door de aanwezig
heid van de bouwput, zijn zowel ten noorden als ten zuiden daarvan plaatselijk
reeds belangrijke verdiepingen ontstaan.
50
Ir
51
STAND VAN HET WERK
9 MEI 1957
STAND VAN HET WERK
3 JULI 1957
STAND VAN HET WERK
1 JAN. 1958
zinkstukken
kraagstukken
zand
hafagd mijnsteen
Hi asfalt
zuiger
WINZUIGERS