r
De kaart van het golfpatroon, die door de bewerking van het radarbeeld is ontstaan
de golftoppen de steilste voorvlakken, waardoor het reflecterend vermogen hier
het grootst is. Bovendien schermt de voorste golftop het daarachter liggende
golfdal af, zodat alleen het gebied in de omgeving van de golftoppen door de
radarstralen wordt getroffen en kan reflecteren. Hierdoor tekent een golfkam
zich op het radarscherm af als een oplichtende lijn en worden de volgende golf-
kammen als gescheiden evenwijdige lijnen op het beeld zichtbaar.
De golfbeweging in de zeegaten kan zeer gecompliceerd zijn, daar de windgolven,
die vanuit zee het zeegat binnenlopen, weerstand gaan ondervinden op de on
diepe zandplaten. Hierdoor veranderen de golven op de platen van richting, ter
wijl zij in de diepe geulen vrijwel ongestoord verder kunnen lopen. Op steile
oevers en dijken kunnen zij bovendien nog worden teruggekaatst. Door al deze
factoren ontstaat een zeer grillig beeld, dat voor iedere windrichting weer een
andere gedaante heeft. -
De gangbare methode voor het waarnemen van golfpatronen was tot nu toe de
luchtfotografie. De mogelijkheden voor het uitvoeren van vluchten zijn echter
gering. Men is zeer afhankelijk van de hoogte van de wolken, de zonnestand en
de helderheid, terwijl bij harde wind, wanneer juist het waarnemen van golfpatronen
van groot belang is, het onmogelijk is vluchten voor dit doel uit te voeren. Daar
deze methode bovendien kostbaar is, kunnen slechts incidenteel waarnemingen
worden verricht, zodat de waarde van de verkregen resultaten beperkt blijft.
De waarneming van golfpatronen met radar mist vele van deze bezwaren. Er kun
nen tijdens storm en zelfs 's nachts, op ieder gewenst ogenblik waarnemingen
worden verricht. Hierdoor wordt het verkregen beeld zeer volledig en kan een
beter inzicht in de verschijnselen worden verkregen.
Het gefotografeerde radarbeeld van een golfpatroon is nog niet direct geschikt
om te dienen als grondslag voor verdere berekeningen. Hiertoe wordt dit eerst
geïdealiseerd door de hoofdlijnen van de golfbeweging door middel van projectie
van de foto in een kaart over te nemen. Een foto en de daaruit verkregen kaart
van het golfpatroon nabij de bouwput in het Haringvliet is hierbij weergegeven.
Duidelijk is zichtbaar hoe de hoofdgolf (getrokken lijnen) die uit westelijke
richting komt, tegen de Voofnse oever bijdraait en vrijwel evenwijdig met de
kust gaat lopen. Aan de oostzijde van de bouwput ziet men de hoofdgolf cirkel
vormig uitwaaieren. Eveneens is de door de Voornse oever teruggekaatste golf,
die zich door het patroon van de hoofdgolf heen beweegt, zichtbaar.
Op de kaart is tevens een golfmeetpaal, die in het Haringvliet is geplaatst, aan
gegeven. Op deze paal is een registrerende golfmeter bevestigd, die gegevens
verstrekt over de golfhoogte en -periode. Met behulp van deze gegevens en het
door middel van de radar verkregen geïdealiseerde patroon, is het nu mogelijk
door berekening op ieder willekeurig punt in de omgeving van de bouwput de
golfhoogte en -periode te bepalen. Op deze wijze kunnen waardevolle gegevens
worden verzameld over de golfaanval op de dammen en de sluisconstructies.
19
HOOFDGOLF
WEERKAATSTE HOOFDGOLF
^—BESTAAND WERK
NOG TE MAKEN WERK
O 2S0 SOO IOOO
2000m
18