mmiïMMÊm l i\
22 250 stuks
25 000 ton
367 000 m3
38 000 ton
49 000 m3
Een zestal riolen zal tevens worden ingericht als aal- en vispassen. Een uittredende
lokstroom van zoetwater zal de glasaal en vis er toe brengen deze riolen op te zoeken.
Door manipuleren met de buiten- en binnenschuif is het dan mogelijk de vis naar
binnen te schutten.
Op de pijlers, evenals trouwens op de beide landhoofden, rusten de Nabla-liggers in
inkassingen. Ter weerszijden van deze inkassingen kragen de machinegebouwen
van de bewegingswerktuigen van de segmentschuiven uit. Het dak van deze gebou
wen ligt ongeveer even hoog als het rijdek van de Nabla-liggers. Over de brug
rijdende, op een hoogte van 18 m boven het gemiddelde zeepeil, heeft men derhalve
een onbelemmerd uitzicht naar beide zijden.
De machinekamers voor de segmentschuiven zijn door middel van in de pijlers en
landhoofden uitgespaarde gangen met elkander verbonden. Voorts zijn uitgespaard
de stijgschachten en machinekamers voor de schuiven van de riolen.
De zeezijde van de pijlers ligt over de hoogte van de buitenschuiven in hetzelfde vlak
als de buitenbeplating van deze schuiven. Aan de rivierzijde zijn de pijlers verlengd
met een z.g. ijs-pijler, aflopende van N.A.P. 2 m tot N.A.P. 2 m en voorzien
van een verwisselbaar stalen mes. De ijsschollen, die op de ijspijlers geschoven
worden, zullen hierop breken en dan door de stroom kunnen worden afgevoerd.
De Nabla-liggers bestaan uit voorgespannen beton. Zij hebben een driehoekige vorm,
met zijwanden, die een dikte verkrijgen van 0,40 m en met verzwaarde hoekpunten.
Aan de einden en ter plaatse van de opleggingen van de steunarmen van de segment
schuiven bevinden zich dwarsschotten, waarin aan de onderzijde openingen zijn
gespaard voor het doorlaten van een inspectiepad en van de benodigde elektrische
kabels.
De liggers, die elk rond 6000 ton wegen, rusten op de pijlers en landhoofden door
middel van cirkelvormige opleggingen, welke bestaan uit laagjes rubber, opgesloten
tussen plaatstaal, z.g. Neopreen opleggingen.
De schuiven en liggers worden aan uitzonderlijk hoge belastingen onderworpen. Het
zijn dan ook constructies, die in deze vorm en afmetingen nog niet eerder werden
vervaardigd.
De uiteindelijke vorm van de schuiven vormt nog een punt van onderzoek. De bij
behorende bewegingswerktuigen zullen van een hydraulisch type zijn. Deze con
structies zijn eerst benodigd, nadat het betonwerk van de spuisluis nagenoeg zal zijn
voltooid, waarmede zoals gezegd een tijdvak van rond 6 jaren gemoeid zal zijn; later
zal hierop worden teruggekomen.
Uit het bovenstaande moge zijn gebleken, dat het hier een werk van zeer grote om
vang betreft. Dit wordt geïllustreerd door de onderstaande opgave:
Te heien betonpalen (overeenkomende met een totale lengte van
354 km)
Te heien stalen damwand
Te verwerken gewapend beton
Te verwerken wapeningsstaal
Te verwerken voorgespannen beton voor Nabla-liggers
Verbruik aan elektrische stroom voor bronbemaling en machines
tijdens de uitvoering54 000 000 kWh.
20
(Oj MACHINEKAMER SEGMENTSCHUIVEN
RIVIERZIJDE
-5 5
VERBINDINGSGANG
EN KABELKOKER
+I8.00
N.A.P.
+5.50
78.72
VERBINDINGSGANG
EN KABELKOKER
MACHINEKAMER SEGMENTSCHUIVEN
MACHINEKAMER
JL /RIOOLSCHUIVEN
INJECTIERIOOL
111111 M 111
i 111111111111
D-D
NABLA_LIGGER
+I8.00
DWARS_
SCHOT
6.00
P'JLER
N.A.P.
INJECTIE
RlOOt
SLUISVLOER
15.00
DAMWAND
62.OO
Doorsneden over een pijler
21