mmiïMMÊm l i\ 22 250 stuks 25 000 ton 367 000 m3 38 000 ton 49 000 m3 Een zestal riolen zal tevens worden ingericht als aal- en vispassen. Een uittredende lokstroom van zoetwater zal de glasaal en vis er toe brengen deze riolen op te zoeken. Door manipuleren met de buiten- en binnenschuif is het dan mogelijk de vis naar binnen te schutten. Op de pijlers, evenals trouwens op de beide landhoofden, rusten de Nabla-liggers in inkassingen. Ter weerszijden van deze inkassingen kragen de machinegebouwen van de bewegingswerktuigen van de segmentschuiven uit. Het dak van deze gebou wen ligt ongeveer even hoog als het rijdek van de Nabla-liggers. Over de brug rijdende, op een hoogte van 18 m boven het gemiddelde zeepeil, heeft men derhalve een onbelemmerd uitzicht naar beide zijden. De machinekamers voor de segmentschuiven zijn door middel van in de pijlers en landhoofden uitgespaarde gangen met elkander verbonden. Voorts zijn uitgespaard de stijgschachten en machinekamers voor de schuiven van de riolen. De zeezijde van de pijlers ligt over de hoogte van de buitenschuiven in hetzelfde vlak als de buitenbeplating van deze schuiven. Aan de rivierzijde zijn de pijlers verlengd met een z.g. ijs-pijler, aflopende van N.A.P. 2 m tot N.A.P. 2 m en voorzien van een verwisselbaar stalen mes. De ijsschollen, die op de ijspijlers geschoven worden, zullen hierop breken en dan door de stroom kunnen worden afgevoerd. De Nabla-liggers bestaan uit voorgespannen beton. Zij hebben een driehoekige vorm, met zijwanden, die een dikte verkrijgen van 0,40 m en met verzwaarde hoekpunten. Aan de einden en ter plaatse van de opleggingen van de steunarmen van de segment schuiven bevinden zich dwarsschotten, waarin aan de onderzijde openingen zijn gespaard voor het doorlaten van een inspectiepad en van de benodigde elektrische kabels. De liggers, die elk rond 6000 ton wegen, rusten op de pijlers en landhoofden door middel van cirkelvormige opleggingen, welke bestaan uit laagjes rubber, opgesloten tussen plaatstaal, z.g. Neopreen opleggingen. De schuiven en liggers worden aan uitzonderlijk hoge belastingen onderworpen. Het zijn dan ook constructies, die in deze vorm en afmetingen nog niet eerder werden vervaardigd. De uiteindelijke vorm van de schuiven vormt nog een punt van onderzoek. De bij behorende bewegingswerktuigen zullen van een hydraulisch type zijn. Deze con structies zijn eerst benodigd, nadat het betonwerk van de spuisluis nagenoeg zal zijn voltooid, waarmede zoals gezegd een tijdvak van rond 6 jaren gemoeid zal zijn; later zal hierop worden teruggekomen. Uit het bovenstaande moge zijn gebleken, dat het hier een werk van zeer grote om vang betreft. Dit wordt geïllustreerd door de onderstaande opgave: Te heien betonpalen (overeenkomende met een totale lengte van 354 km) Te heien stalen damwand Te verwerken gewapend beton Te verwerken wapeningsstaal Te verwerken voorgespannen beton voor Nabla-liggers Verbruik aan elektrische stroom voor bronbemaling en machines tijdens de uitvoering54 000 000 kWh. 20 (Oj MACHINEKAMER SEGMENTSCHUIVEN RIVIERZIJDE -5 5 VERBINDINGSGANG EN KABELKOKER +I8.00 N.A.P. +5.50 78.72 VERBINDINGSGANG EN KABELKOKER MACHINEKAMER SEGMENTSCHUIVEN MACHINEKAMER JL /RIOOLSCHUIVEN INJECTIERIOOL 111111 M 111 i 111111111111 D-D NABLA_LIGGER +I8.00 DWARS_ SCHOT 6.00 P'JLER N.A.P. INJECTIE RlOOt SLUISVLOER 15.00 DAMWAND 62.OO Doorsneden over een pijler 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 12