Het bouwdok voor de doorlaatcaissons
Bij de sluiting van de dam in het Veersche Gat zullen een zevental doorlaatcaissons
van het vorenomschreven type worden gebruikt. De caissons zullen drijvend naar
het sluitgat worden vervoerd en aldaar door het openen van de in de caisson-
wanden opgenomen afsluiters op de sluitgatdrempel tot zinken worden gebracht.
Met het oog op het transport van deze ca 5,20 m diep stekende caissons is het
wenselijk de bouwplaats van deze elementen zo dicht mogelijk bij de plaats van
bestemming te kiezen. In dit verband is bij een algemeen oriënterend onderzoek
naar terreinen langs de Zeeuwse stromen in eerste instantie gezocht naar een
geschikte bouwplaats langs de Zandkreek of het Veersche Gat.
Uit geologische gegevens is afgeleid welke terreinen langs deze zeearm in aan
merking kwamen om grondmechanisch en hydrologisch te worden onderzocht.
Uit beide oogpunten bezien komt het meest in aanmerking het zuid-oostelijke ge
deelte van de Ooster-Nieuwlandpolder op Walcheren, ongeveer 2 km ten noord
westen van Veere. De zettingsverschillen van het terrein als gevolg van de cais-
Bouwdok
20
Bouwdok
=VEERSCHE
BOUWDOK
OOSTER
NIEUWLAND-
POLDER
WERKHAVEN
O SOO IOOO m
GRENS NIEUWE WERK
WERKTERREIN
OOSTER
NIEUWLAND-
POLDER
TE MAKEN
UITGANG:
lOOm
BOUWDOK
DOORSNEDE A