Het bouwdok voor de doorlaatcaissons Bij de sluiting van de dam in het Veersche Gat zullen een zevental doorlaatcaissons van het vorenomschreven type worden gebruikt. De caissons zullen drijvend naar het sluitgat worden vervoerd en aldaar door het openen van de in de caisson- wanden opgenomen afsluiters op de sluitgatdrempel tot zinken worden gebracht. Met het oog op het transport van deze ca 5,20 m diep stekende caissons is het wenselijk de bouwplaats van deze elementen zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming te kiezen. In dit verband is bij een algemeen oriënterend onderzoek naar terreinen langs de Zeeuwse stromen in eerste instantie gezocht naar een geschikte bouwplaats langs de Zandkreek of het Veersche Gat. Uit geologische gegevens is afgeleid welke terreinen langs deze zeearm in aan merking kwamen om grondmechanisch en hydrologisch te worden onderzocht. Uit beide oogpunten bezien komt het meest in aanmerking het zuid-oostelijke ge deelte van de Ooster-Nieuwlandpolder op Walcheren, ongeveer 2 km ten noord westen van Veere. De zettingsverschillen van het terrein als gevolg van de cais- Bouwdok 20 Bouwdok =VEERSCHE BOUWDOK OOSTER NIEUWLAND- POLDER WERKHAVEN O SOO IOOO m GRENS NIEUWE WERK WERKTERREIN OOSTER NIEUWLAND- POLDER TE MAKEN UITGANG: lOOm BOUWDOK DOORSNEDE A

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 12