Bij de monding van het Haringvliet neemt de ijsbezetting ten gevolge van de water uitwisseling met het warmere en zoutere water van de Noordzee af. De ijsschotsen worden ook hier kleiner en gaan over in een ijsbrij, die smelt en in zee verdwijnt. De grens ligt enige kilometers ten westen van Hellevoetsluis. Een deel van het drijfijs op het Hollandsch Diep wordt door het Volkerak afgevoerd en smelt ten dele reeds in de omgeving van het Zijpe. De vorm van de Hellegatdam met het daaraan vastgevroren ijs en de wind werken dit in de hand. Dit verschijnsel is geconstateerd tijdens de driftwaarnemingen van de met kleurstof gemerkte ijs schotsen. Dat de wind een belangrijke invloed op de drift van het ijs heeft, kon geconstateerd worden bij driftmetingen, die verricht werden in de winter 1955/56. Op het traject Moerdijk-Willemstad werd een drift gemeten van 4 km per getij bij een verplaatsing van het water aan de oppervlakte van 2,2 km/getij. De schotsen hadden daarbij de, zij het niet sterke wind mee. Bij Hellevoetsluis werd een drift gemeten van 0,5 km/getij. De verplaatsing van het water kon gesteld worden op 3 km. Hier stond de wind lood recht op de stroomgeul. De ijsafvoer langs de zuidzijde van Tiengemeten wordt steeds geblokkeerd door het ijs van de Hellegatplaten, dat van de punt van de Hellegatdam tot de zuidoostpunt van Tiengemeten een vast ijsdek vormt. De ijsafvoer geschiedt dan door het Volkerak en het Vuile Gat. Bij noordoostelijke wind voert het Vuile Gat vrijwel geen ijs af, door dat de wind het ijs het Volkerak in drijft. De havenhoofden van Middelharnis vormen een ernstig beletsel voor de ijsafvoer. Zowel bij eb als bij vloed wordt het ijs van de oever afgedrongen en zet zich vast langs de plaat tegenover de havenmond. De ijstoestand op de noordelijke wateren van het Deltagebied Op de Beneden Merwede komt gedurende zachte winters gemiddeld 2 dagen ijsgang voor. In strenge winters raakt het ijs op deze rivier spoedig vast en wordt niet gebroken, teneinde het van de Waal afkomstige drijfijs uit de Noord en de Dordtsche Kil te houden. De Dordtsche Kil wordt zo lang mogelijk met ijsbrekers open gehouden om de reparatiewerven te Dordrecht toegankelijk te houden voor de ijsbrekers. Tijdens dooi kan bij zuidelijke wind veel ijs uit het Hollandsch Diep in de Dordtsche Kil waaien. De Oude Maas heeft in zachte winters gemiddeld 2 dagen ijs. In strenge winters heeft deze rivier spoedig een gesloten vast ijsdek. Zij kan moeilijk opengehouden worden wegens de slechte ijsdoorgang bij de bruggen. Op de Noord komt betrekkelijk weinig ijs voor, zodra de Beneden Merwede dicht zit. De Hollandsche IJssel vertoont bij strenge vorst een gesloten ijsdek. Het ijs op de Lek wordt gebroken ten behoeve van een spoedig herstellen van de verbinding met het Amsterdam-Rijnkanaal. De Nieuwe Maas en de Rotterdamse havens kunnen voor de grote scheepvaart open worden gehouden met behulp van ijsbrekersop de Nieuwe Waterweg ondervindt de zeevaart weinig of geen last van het ijs. 29 Rivier met drijfijs uit kribvakken KLM-Aerocarto

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 16