Vordering van de bij de Deltadienst in uitvoering zijnde werken
in het tijdvak 1 oktober 19581 januari 1959
Vordering van het werk,
uitgedrukt in miljoenen guldens
APRIL
volgens werkplan
volgens uitvoering
De bovenlaag van asfaltbeton werd grotendeels met een 2-tal wegenbouwmachines
(Barber Greene) verwerkt. Ook hierop werd een tweede verdichting met tril-
walsen uitgevoerd. Bij het asfaltbedrijf waren tijdens vol bedrijf 60 arbeiders
ingeschakeld, afgezien van de chauffeurs, machinisten, monteurs en smeerjongens
voor de bediening van de 4 menginstallaties, loaders, 14 kipauto's, 4 trilwalsen
en 2 wegenbouwmachines.
Terugziend op de uitvoering van dit werk kan worden vastgesteld, dat vrijwel
ieder onderdeel volgens programma verlopen is. Het asfaltbedrijf had een langere
aanlooptijd dan was verwacht, waardoor enkele weken in het gunstigste werk-
seizoen verloren gingen, die niet meer volledig werden ingelopen omdat de weers
omstandigheden later in het seizoen het werken op topcapaciteit niet meer
mogelijk maakten (zie de S-vormige productielijn). Desondanks werd de partiële
opleveringsdatum voor de asfaltbekleding slechts met 2 weken overschreden.
Het aanbrengen van de kleibekledingen is niet geheel volgens plan verlopen.
De onderhandelingen tussen de aannemer en derden over kleihaling van schor-
gronden hielden vrij lang op en het kleiverwerkingsprogramma zelf sloot ook niet
steeds voldoende aan op dat van andere onderdelen, zodat grote hoeveelheden
klei in depots moesten worden ondergebracht. De hoeveelheid schorklei bleek
niet toereikend, zodat tegen het einde van het werkseizoen nog Maasklei moest
worden aangevoerd. Deze aanvoer liep via de loswal waarover ook het zand en
grind voor het asfaltbedrijf werd aangevoerd; de aanvoercapaciteit van de klei
bleef hierdoor beperkt.
Tenslotte kan ten aanzien van het aanbrengen van de afstrooilaag op de asfalt
bekleding alsmede van de betonplaten op de kruin en aansluitende belopen
worden opgemerkt, dat er geen constructieve bezwaren tegen bestonden dit uit
te stellen. De verwachting is, dat zowel de kwaliteit als het aanzicht van het
werk, in het drogere en warmere voorjaar uitgevoerd, beter zal zijn.
46
De stormvloedkering in de Hollandsche IJssel
Het verslag over de officiële ingebruikstelling van de stormvloedkering op 22
oktober 1958 is in dit nummer opgenomen. In de verslagperiode zijn de deuren
opslagplaats en de torens voor de reservekering gereedgekomen.
Gedurende de storm van 16 oktober 1958 is de schuif enige tijd gesloten geweest.
Stormvloedkering gesloten
Foto Aart Klein
47