De werken bij Bruinisse op 29 december 1958 KLM-Aerocarto
lingen de glooiing aangebracht tot een hoogte van ruim 3 m boven N.A.P. en
werd het talud aan de zijde van de werkhaven onder profiel gebracht.
Het baggerwerk in de nieuwe gemeentehaven is voor 80% gereed gekomen, de oude
bezinking, die in het vorige nummer werd genoemd, is zonder verdere moeilijk
heden opgeruimd. De dam langs deze haven kwam over de volle lengte op hoogte
en de glooiing op het buitentalud is tot boven normaal hoogwater opgetrokken.
Van de 140 m lange loswal in de gemeentehaven is de stalen damwand geheid
en is de verankering aangebracht; de betonsloof over de damplanken is in uit
voering.
Bij de storm van 16 oktober 1958 is te Bruinisse het water gestegen tot N.A.P.
3,15 m. Deze vrij hoge waterstand heeft geen schade van betekenis veroorzaakt.
De afsluiting van het Veersche Gat
De bekleding van de dam met asfaltbeton en klei kwam gereed op resp. 14 no
vember en 24 december. De oppervlaktebehandeling van de asfaltbekleding is
GREVEUNGEN
52
ÏANÖKREEK
De sluisbouw in de Zandkreek op 29 december 1958 KLM-Aerocarto
voor ca. 40 voltooid; het aanbrengen van het resterende deel en van de beton
blokken nabij de kruin is in verband met het jaargetijde uitgesteld tot het komende
voorjaar.
Elders in dit nummer is de uitvoering van het damgedeelte over de Plaat van
Onrust beschreven.
De schutsluis in de Zandkreekdam
Eind oktober waren alle bronnen voor de bemaling geplaatst. In de afvoer-
leidingen zijn meetflenzen opgenomen om de debieten te bepalen.
De bouwput is vrijwel geheel ontgraven. In de loop van november zijn de scherm-
wanden onder de beide sluishoofden geheid. Op de bodem van de put wordt een
werkvloer gestort.
Aan de oostzijde zijn twee vloermoten van het hoofd en twee vloermoten van de
kolk gestort; van de aangrenzende moten worden de bekisting en de wapening
gesteld.
53