De hoek, waarbij de steenmassa over een ijzeren plaat gaat glijden, is bij de
steen op ware grootte in een kipauto opgemeten en deze komt goed overeen met
de overeenkomstige hoek in het model.
De hoek van inwendige wrijving van de betrekkelijk geringe hoeveelheden steen
die per kipbak worden verwerkt kan noch in de werkelijkheid noch in het model
nauwkeurig worden bepaald wegens de grote variaties in de vorm en afmetingen
van de stenen.
Hierdoor is het mogelijk dat de absolute grootte van de uitkomsten van de
schaalproeven niet geheel juist is; de onderlinge verhouding van de resultaten
verandert echter niet.
De sterk variërende haakweerstand maakte het noodzakelijk de proeven steeds
een aantal malen te herhalen om een duidelijk beeld te krijgen.
In het model heeft de bak een breedte van 50 cm en is de bak geschikt voor
een lading van 36 kg. Voor de keuze van deze afmetingen is uitgegaan van een
lengteschaal van 1 10, waaruit voor de massa de schaal 1 1000 volgt.
De bedoeling van het model is een zo groot mogelijk aantal variabelen te onder
zoeken en van elk de invloed op het resultaat na te gaan.
In de onderstaande lijst zijn de variabelen genoemd, waarbij tevens is aangegeven
welke in het model zijn onderzocht.
asdiameter 357 cm.
penlengte 345 cm.
breedte horizontale kamstuk 0,52 cm.
helling van de kam 0° en 15°
draaisnelheid van de rol verschillende
wijze van heffen van de bak verschillende
hefsnelheid van de bak verschillende
penplaatsing op de rol verschillende
Om een objectief beeld te krijgen en de resultaten van de proeven onderling te
kunnen vergelijken wordt tijdens het draaien een zandbak onder de as door
getrokken. De verhaalsnelheid van de bak is evenredig met de draaisnelheid van
de rol. De verdeling van de steenstukken in de bak wordt van iedere proef op
genomen.
Uit het verloop van de proeven blijkt o.a. dat de hoek tussen kamplaat en bodem
plaat van de stortbak zo klein mogelijk moet zijn. De beste resultaten worden
verkregen met de kam die één geheel vormt met de bodem van de stortbak en
het model is dienovereenkomstig verbouwd. Eveneens is onderzocht een bodem
van de bak die naar achteren geleidelijk oploopt; dit heeft geen merkbare in
vloed op de uitkomsten. De proefresultaten gaven over het algemeen een gunstig
beeld van de bruikbaarheid van het onderzochte systeem.
Aan de hand van de ervaringen met het schaalmodel is vervolgens een model op
ware grootte gebouwd. De stortbak heeft een bodemoppervlak van 2,5 X 4,5 m
en een laadvermogen van ruim 20 ton. De diameter van de as is 50 cm en de
lengte van de pennen is eveneens 50 cm. De snelheid van de as is ongeveer li
omwenteling per minuut. De aandrijving vindt plaats met een kleine dieselmotor.
26
De proef met het model schaal 1 10