overige uit mijnsteen. Aan de zeezijde van deze perskade is het spuiten van
zand begonnen. Tevens is een begin gemaakt met de verzwaring van de Walcherse
duinen nabij het aansluitpunt.
De profilering van de drempel in het sluitgat maakt goede vordering. Hiertoe
moet de drempel tot een diepte van 14 m beneden N.A.P. worden vlakgebaggerd
en moet aan weerszijden een verdieping worden gezogen en nagebaggerd. Het
lag oorspronkelijk in de bedoeling direct na het vlakbaggeren van de drempel
de bodembescherming van nylon aan te brengen en in een later stadium de ver
diepingen aan weerszijden te maken en te beschermen met rijshouten zink-
stukken. Op het nylon zouden de filterlagen van grind en steen worden gestort.
Tijdens de uitvoering bleek het zandtransport over de afgevlakte drempel echter
zo sterk te zijn dat de werkwijze moest worden gewijzigd. Nu wordt eerst een
dunne laag grind gestort op de kruin van de drempel en worden de verdiepingen
gebaggerd en beschermd. Over de dunne grindlaag kan daarna de nylon worden
uitgelegd en kunnen de overige filterlagen worden gestort.
De schutsluis in de Zandkreek
Het storten van de wanden van de schutkolkmoten is in juni gereedgekomen.
Voorts werden gestort een gedeelte van de opgaande wanden van de bascule
kelder en van het oostelijke sluishoofd. Tevens werd een begin gemaakt met het
storten van de looppaden op de wanden van de schutkolkmoten. Het betonwerk
is thans voor ca. 85 gereedgekomen.
De stortebedden bij de sluishoofden kwamen gereed, terwijl een begin werd ge
maakt met het maken van de taludverdedigingen ten oosten van de sluis en het
verlagen van de oostelijke ringdijk van de bouwput.
De bouw van eenheidscaissons
Het hoge tempo voor de bouw van de caissons en opzetstukken ten behoeve van
de afsluitdammen in het Veersche Gat en de Zandkreek kon, mede dank zij de
gunstige weeromstandigheden, gehandhaafd blijven, zodat een weekgemiddelde
van drie caissons met vier opzetstukken kon worden bereikt.
Op 22 en 23 april werden de eerste twee caissons afgevoerd naar de werken in
het Veersche Gat; hierop volgden 28 caissons in de periode van 20 mei tot 20
juni en 20 opzetstukken in de periode van 9 tot 17 juni.
De elementen werden met behulp van een drijvende bok van de wal gelicht, waar
na de caissons in het water werden gezet en de opzetstukken op een bak ge
plaatst.
De inrichting van de werkhaven nabij Veere
Het heien en verder afwerken van de houten ducdalven en de stalen meerstoelen
is voltooid. De drijvende aanlegsteiger met aanbrug kwam gereed en vrijwel alle
bolders rondom het havenbassin werden geplaatst.
De uit stalen damplanken bestaande front- en vleugelwanden van de loswal wer
den geheid, waarna een begin werd gemaakt met het ontgraven van het terrein
achter deze wanden ten behoeve van het aanbrengen van de verankering. Een
gedeelte van de ankerwand is reeds geheid.
Het verhardingsmateriaal voor de te maken toegangswegen is grotendeels aan
gebracht.
De sluisbouw in de Zandkreek K.L.M. Aerocarto
47