moest een groot deel van het ingestroomde zand worden verwijderd en moesten
de openingen in de zijwanden en in het dek, voor zover zij beneden hoogwater
zijn gelegen, worden afgesloten. Bovendien moesten de tussenwanden ter plaatse
van het beschadigde compartiment tot het dek toe worden opgetrokken.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met V. d. Tak's Bergingsbedrijf
N.V. Bij het onderzoek kwam echter vast te staan, dat de wand en de bodem van
het tweede compartiment zodanig waren verzwakt, dat zij geen grote waterdruk
zouden kunnen weerstaan. Indien ook dit compartiment van het overige caisson
gedeelte werd afgesloten, zou de te verwachten diepgang zodanig toenemen, dat
de berging veel riskanter zou worden.
Als tweede tegenvaller bleek het ingestroomde zand zeer veel slib te bevatten,
zodat het leegzuigen van een compartiment veel meer tijd vergde dan was ver
ondersteld.
Het bleek noodzakelijk, dat een duiker voortdurend met een spuitlans het zand
nabij de zuigbuis in beroering bracht. Dit betekende, dat het gehele onderzoek in
plaats van enige weken, maanden in beslag zou nemen. De tijd voor een even
tuele berging werd hiermede naar een ongunstig jaargetijde verschoven.
Wegens deze belangrijke vermindering van de kans op een succesvolle berging
heeft men moeten besluiten het onderzoek te staken.
18
Het mechanisch storten van steen
In het vorige Driemaandelijks Bericht werd een overzicht gegeven van het ver
loop van de proeven, die zijn gedaan over het mechanisch storten van steen.
Op grond van de resultaten van deze proeven zijn de bouw en het gebruik van
een gemechaniseerde steenstortbak opgenomen in de overeenkomst voor het
maken van het tweede gedeelte van de afsluitdam in het Veersche Gat.
In samenwerking met de firma's met wie de proeven zijn uitgevoerd is het ont
werp gemaakt voor een bak met een nuttig laadvermogen van ongeveer 320 ton.
De hoofdafmetingen van het casco zijn:
lengte over alles 43,50 m breedte over alles 14,10 m
breedte spant 11,40 m diepgang ±2 m
holte in de zijde 2,30 m (eenzijdig geladen)
Foto's J. Merk