Op het dek staan aan ieder boord 8 kipbakken. De kamrol in het boord bestaat uit 2 delen, die ieder worden aangedreven door een 4-cilinder luchtgekoelde dieselmotor van 50 pk. De kipbakken worden hydraulisch geheven. Het hydraulisch systeem wordt bekrachtigd door een 8 cy linder luchtgekoelde dieselmotor van 100 pk. Op 16 september 1959 is het schip Steenstorter 1 op de Scheepsbouwwerf v/h C. M. van Rees te Sliedrecht te water gelaten. Voorlopig is alleen de stortinstallatie aan de bakboordzijde aangebracht. De Steenstorter 1 werd op 30 september 1959 met goed gevolg te Vrouwen polder in gebruik genomen. Gedurende het resterende werkseizoen zal een deel van de nabestorting bestaande uit steen van 80-200 kg met het schip worden uitgevoerd. Tezelfder tijd zal het verwerken van fijnere materialen worden beproefd. De tot nu toe verkregen resultaten beantwoorden volledig aan de verwachtingen. Dit geldt zowel voor het losprincipe als voor de gekozen constructievorm. Het is mogelijk gebleken de lading van 160 ton in 7 minuten gelijkmatig te lossen. ZIJAANZICHT l4JOm MOTORKAMER VOOR MOTORKAMER ACHTER DOORSNEDE OVER STORT BAKKEN ELMOTOR iNGING

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 12