Op het dek staan aan ieder boord 8 kipbakken.
De kamrol in het boord bestaat uit 2 delen, die ieder worden aangedreven door
een 4-cilinder luchtgekoelde dieselmotor van 50 pk. De kipbakken worden
hydraulisch geheven. Het hydraulisch systeem wordt bekrachtigd door een 8 cy
linder luchtgekoelde dieselmotor van 100 pk. Op 16 september 1959 is het schip
Steenstorter 1 op de Scheepsbouwwerf v/h C. M. van Rees te Sliedrecht te water
gelaten. Voorlopig is alleen de stortinstallatie aan de bakboordzijde aangebracht.
De Steenstorter 1 werd op 30 september 1959 met goed gevolg te Vrouwen
polder in gebruik genomen.
Gedurende het resterende werkseizoen zal een deel van de nabestorting bestaande
uit steen van 80-200 kg met het schip worden uitgevoerd.
Tezelfder tijd zal het verwerken van fijnere materialen worden beproefd. De tot
nu toe verkregen resultaten beantwoorden volledig aan de verwachtingen. Dit
geldt zowel voor het losprincipe als voor de gekozen constructievorm. Het is
mogelijk gebleken de lading van 160 ton in 7 minuten gelijkmatig te lossen.
ZIJAANZICHT
l4JOm
MOTORKAMER
VOOR
MOTORKAMER
ACHTER
DOORSNEDE OVER
STORT BAKKEN
ELMOTOR
iNGING