Voor reserve zijn 19 spanningsbronnen beschikbaar, die bijgeschakeld kunnen worden bij revisie of storingen van de normaal in bedrijf zijnde bronnen en voorts voor het opvangen voor extra waterbezwaar door buitengewoon hoog water in het Haringvliet bij storm. Betonwerken In deze periode werd begonnen met het op hoogte afhakken van de koppen van de ingeheide betonpalen, het op hoogte afbranden van de damwanden, het aan- lassen van ankers 0 25 mm aan de damwanden t.p.v. pijler 15 en 16 en het storten van werkvloeren t.p.v. de vloeren 14, 15 en 16 en pijlervloer 16. Tevens werd begonnen met het vlechten van de wapening voor pijlervloer 16. Voor de bekistingen van de vloeren worden stalen bekistingen gebruikt, die ge deeltelijk verrijdbaar zijn of in grote stukken door bouwkranen verplaatst kun nen worden; begonnen werd met de montage en het stellen van deze bekistingen. Voorts werd met het storten van onderwaterbeton tussen de kofferdamwanden van de vloeren van 18,00 m tot 11,00 m en voor de vleugels van het zuide lijke landhoofd van 27 m tot 19,50 m totaal is gestort 7000 m3 onder waterbeton. De betonmenginstallatie bestaat uit een gesloten molenhuis, gefundeerd op 11 be tonpalen en een gewapend beton fundering, waarin 2 z.g. vrije val molens zijn opgesteld, die ieder per charge maximaal 2,4 m3 gemengde beton kunnen af leveren. Een stortcapaciteit van 120 m3 per uur kan hiermede ruimschoots worden bereikt. De molens zijn half automatisch en voorzien van een omkeerkoppeling voor het lossen. Een bijzonderheid is, dat de mengtrommels in roterende beweging worden ge bracht door een aandrijving vanaf de motor met rubberwielen, waardoor er aan merkelijk minder lawaai ontstaat tijdens het draaien en de slijtage als gevolg van trillingen, enz. minder is. Boven in het molenhuis kunnen in de bunkers voor zand, grind en cement 250 t grondstoffen worden opgeslagen. De zand- en grindbunkers worden bijgevuld door een 2 tal rijdende elektrische grijperkranen. De cementbunkers worden bijgevuld vanaf de 100 m verder gelegen cement silo's met een gezamenlijke inhoud van 2000 t. Twee stationnaire Fullerpompen, persen de cement, vermengd met lucht, naar de silo's boven het molenhuis. De cement is hoogovencement klasse A en wordt aangevoerd in schepen van dr 500 t inhoud. De schepen worden gelost in de opslag-silo's d.m.v. een schroeftransporteur met een capaciteit van 40 t per uur. Voor het vervoer van het beton vanaf de molens zijn een 10-tal dieselauto's met schaarkipbak aanwezig. Voor het storten van het beton in de vloerelementen (dt 180 000 m3) is een ver rijdbare baileystortbrug ter lengte van 150 m (zie foto) over de vloeren ge construeerd. 30 Cementsiló's met schroef transporteur De betoninstallatie Het betonstort

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 17