De betonauto's kunnen het beton, vanaf de stortbrug boven het werk, d.m.v. goten, enz. op iedere gewenste plaats in de vloeren storten. Een voordeel van deze stortbrug is, dat de stortcapaciteit hoog kan worden op gevoerd en dat er geen transporten plaats vinden over de gevlochten wapening. De brug kan met een elektrische aandrijving gemakkelijk worden versteld. Grondwerk De volgens het bestek aangegeven ontgravingen zijn zo goed als voltooid. Ter plaatse van de z. en n. landhoofden moeten nog enkele ontgravingen geschieden, terwijl nog een klein gedeelte van de sluisvloer onder profiel moet worden ge bracht. Op enkele slappe gedeelten in de ondergrond moesten grondverbeteringen wor den toegepast. De ongeschikte ondergrond is ontgraven en vervangen door zand. In totaal werd 10 000 m3 extra grond ontgraven en aangevuld. Heiwerk stalen damwanden Met het heien van de kofferdammen ter weerszijden van de sluisvloer is men gevorderd tot op de helft van de totale lengte van de sluis. Uitgezonderd de aansluitingen van de wanden onderling is het heien van de schermwanden langs pijlers en vloeren zo goed als voltooid. Een aanvang werd gemaakt met het heien van de kofferdammen onder de z.w. vleugel, terwijl onder de z.o. vleugel het heiwerk tot op de helft is gevorderd. Van de 24 000 ton stalen damwand is tot nu toe verwerkt 11 000 ton, waarvan in de laatste 3 maanden 3000 ton. Heiwerk paalfunderingen Het heiwerk van de vloervelden 17 en 16 en de pijlers 16 en 15 is voltooid. In deze vloeren en pijlers werden resp. 624, 614, 495 en 500 palen geslagen. In totaal 28 140 strekkende meter. In het z. landhoofd, de vloervelden 15 t/m 11 en de pijlers 14 t/m 11 werd het heiwerk voortgezet. Van de 22 000 betonpalen zijn tot nu toe 4468 geslagen, waarvan in de afge lopen 3 maanden 2253. De bouwput voor de schutsluis Het opspuiten van het zandlichaam van de bouwput vond goede voortgang en op 18 augustus was de benodigde hoeveelheid zand in het werk gebracht. Voor het asfaltwerk werd de drijvende installatie „Dorus Heymans" tewerkge steld. Door moeilijkheden tijdens het transport van deze installatie kwam het asfaltwerk echter enige weken op het werkschema achter te liggen. Daar een groot deel van de buitentaluds van de ringdijk reeds onder profiel was gebracht en door deze stagnatie het aanbrengen van de asfaltbekleding te ver in het najaar pas zijn beslag zou kunnen krijgen werd naast de „Dorus Heymans" nog een landinstallatie type Amman aangevoerd en in bedrijf gesteld. Op 4 september was de achterstand op het werkschema ingehaald; eind september was het asfaltwerk nagenoeg voltooid. 32 Overzicht beide bouwputtemdd. 15-9-59 k.l.m. Aero c

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 18