Op 27 juli maakte de cutterzuiger Iraq II vanuit de bouwhaven een begin met het onder profiel brengen van de put. Tijdens dit werk bleef de ringdijk geopend. De 11e september werd de Iraq II afgevoerd en kon de put worden gesloten. De bouwput nadert zijn voltooiing en is op het aanbrengen van stortmateriaal als randopsluiting van de asfaltbekleding en het onder profiel brengen en ineggen met stro van de binnentaluds na gereed. Eind september werd door de baggermolen Eemland een begin gemaakt met het opschonen van de bouwhaven. De 7e september is de N.V. Grondboorbedrijf J. Mos te Rhoon begonnen met het maken van 10 waarnemings- en 3 pompputten voor een proefbemaling. Deze putten komen in het binnentalud van het noordwestelijke dijkvak. Baileybruggen In de periode van 7 tot 21 augustus werden als schakels in de vaste verbinding tussen de grote bouwput en het eiland Goeree baileybruggen gebouwd over het Noord-Pampus en het Zuiderdiep. Het 462e bataljon pontonniers van het Korps Genietroepen heeft in goede samen werking met de N.V. Nestum een mooie demonstratie van haar kunnen gegeven door in een periode van minder dan 2 weken beide bruggen samen te stellen en op de vooraf door de N.V. Nestum geheide pijlers te plaatsen. De bruggen werden samengesteld op het langs de bouwhaven gelegen terrein. Na gereedkomen van een vak ter lengte van een overspanning werd dit brugdeel met de derrickkraan opgepakt en op in de haven bggende pontons geplaatst, waarop het werd vervoerd naar de plaats van bestemming. De brugdelen in het Noord-Pampus zijn op de pijlers geplaatst met een drijvende bok van de aannemer. Op deze wijze konden per etmaal twee overspanningen worden gereedgemaakt en geplaatst. In het Zuiderdiep is wegens de onvoldoende diepte langs de oevers niet van de bok gebruik gemaakt. Hier zijn de bruggen met behulp van onderstoppingen op de pontons zo hoog gelegd, dat zij tijdens H.W. boven de pijlers konden worden gevaren. De pontons werden daarbij op de juiste plaats verankerd en kwamen bij vallend water voor een deel aan de grond. Vervolgens werd door het weg halen van stoppingen met behulp van vijzels de brug zover neergelaten tot zij steunde op de pijlers. Gronddam over Plaat van Scheelhoek De uitvoering van deze dam, eveneens een schakel in de vaste verbinding van de grote bouwput met het eiland Goeree startte op 24 augustus, nadat op 4 augustus de aanbesteding had plaats gevonden. Het zand voor dit damlichaam, dat zich uitstrekt van het zuidelijke dijkvak van de bouwput voor de schutsluis tot aan het Zuiderdiep en gelegen is in het tracé van de autoweg over de afsluitdam van bet Haringvliet, werd gezogen door de zuiger „Ammerstol" even ten z.o. van de grote bouwput ten noorden van het Noord-Pampus. De aannemer heeft de mogelijkheid benut om een persleiding aan te brengen in de baileybrug over het Noord-Pampus, zodat het zand van de Ammerstol via deze brug rechtstreeks in het werk is gebracht. Vóórdat deze buisleiding gebruiksklaar was werd reeds, om geen tijd onbenut te laten, zand aangevoerd met bakken en door de perszuiger „Juliana" in het damlichaam geperst. Op de 14e september kon op de gereedgekomen persleiding worden overge schakeld. Het werk vordert goed. Het zandlichaam is grotendeels aangebracht tot een hoogte van N.A.P. -(- 4.00 m. De werken bij Bruinisse De toegangswegen vanuit de polder en de gemeente Bruinisse naar de havens en de wegen op de haventerreinen tot een gezamenlijke lengte van ca. 2 km kwamen in de verslagperiode gereed. Op de reeds eerder aangebrachte funderingslaag van hoogovenslakken werd een paklaag aangebracht bestaande uit 2 lagen, n.l. een laag van een fijne sortering hoogovenslakken, waarop een laag gebroken steenslag. Het geheel werd goed aangewalst en ingewassen met een zand-klei mengsel. Hierop werd een tweetal lagen warm asfalt met een sproeiwagen aangebracht, ieder afgestrooid met split. De werkzaamheden voor de gedeeltelijke demping van de oude vissershaven kwamen gereed. De hiermede verkregen haventerreinen werden met een laag hoogovenslakken verhard en gedeeltelijk bestraat. Ook de bestrating met Iprokeien van het haventerrein langs de loswal werd voltooid en voor zover nodig herstraat. Inmiddels wordt van de loswal een druk gebruik gemaakt voor de afvoer van suikerbieten. Na diverse kleinere voorzieningen werd het werk volgens bestek 128 (haven en bouwput) in de laatste week van september voor de eerste maal opgeleverd. Met het opspuiten van het zandlichaam voor de oprit van de Grevelingendam in de Bruinissepolder werd een aanvang gemaakt. Om moeilijkheden bij de lozing van het perswater te vermijden worden de werkzaamheden in een niet te hoog tempo uitgevoerd. Eind september was ongeveer 2/3 deel van de benodigde zandhoeveelheid aangebracht. Ten behoeve van de inrichting van de nieuwe gemeentehaven voor het gebruik als vissershaven werd een steiger met meergelegenheid gemaakt voor een 20-tal schepen. De afsluiting van het Veersche Gat De dam over de Plaat van Onrust is op 6 juni 1959 voor de tweede maal vol tooid opgeleverd. Het werk aan het damgedeelte ten westen van het sluitgat heeft goede vorderingen gemaakt. Het zand voor het damlichaam en voor de verzwaring van de duinen ter plaatse van de aansluiting van de dam is aangespoten. De dam is geprofileerd en de asfaltbekleding is voor een groot gedeelte aangebracht. De basaltglooiing, die de duinen beschermde, is opgenomen en herzet in een boog aansluitend aan de asfaltglooiing. De binnenberm van de dam is met een kleilaag afgedekt. 35 34 T

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1959 | | pagina 19