Op 27 juli maakte de cutterzuiger Iraq II vanuit de bouwhaven een begin met het
onder profiel brengen van de put. Tijdens dit werk bleef de ringdijk geopend.
De 11e september werd de Iraq II afgevoerd en kon de put worden gesloten.
De bouwput nadert zijn voltooiing en is op het aanbrengen van stortmateriaal
als randopsluiting van de asfaltbekleding en het onder profiel brengen en ineggen
met stro van de binnentaluds na gereed.
Eind september werd door de baggermolen Eemland een begin gemaakt met het
opschonen van de bouwhaven.
De 7e september is de N.V. Grondboorbedrijf J. Mos te Rhoon begonnen met
het maken van 10 waarnemings- en 3 pompputten voor een proefbemaling. Deze
putten komen in het binnentalud van het noordwestelijke dijkvak.
Baileybruggen
In de periode van 7 tot 21 augustus werden als schakels in de vaste verbinding
tussen de grote bouwput en het eiland Goeree baileybruggen gebouwd over het
Noord-Pampus en het Zuiderdiep.
Het 462e bataljon pontonniers van het Korps Genietroepen heeft in goede samen
werking met de N.V. Nestum een mooie demonstratie van haar kunnen gegeven
door in een periode van minder dan 2 weken beide bruggen samen te stellen en
op de vooraf door de N.V. Nestum geheide pijlers te plaatsen.
De bruggen werden samengesteld op het langs de bouwhaven gelegen terrein.
Na gereedkomen van een vak ter lengte van een overspanning werd dit brugdeel
met de derrickkraan opgepakt en op in de haven bggende pontons geplaatst,
waarop het werd vervoerd naar de plaats van bestemming.
De brugdelen in het Noord-Pampus zijn op de pijlers geplaatst met een drijvende
bok van de aannemer.
Op deze wijze konden per etmaal twee overspanningen worden gereedgemaakt
en geplaatst.
In het Zuiderdiep is wegens de onvoldoende diepte langs de oevers niet van de
bok gebruik gemaakt. Hier zijn de bruggen met behulp van onderstoppingen op
de pontons zo hoog gelegd, dat zij tijdens H.W. boven de pijlers konden worden
gevaren. De pontons werden daarbij op de juiste plaats verankerd en kwamen bij
vallend water voor een deel aan de grond. Vervolgens werd door het weg halen
van stoppingen met behulp van vijzels de brug zover neergelaten tot zij steunde
op de pijlers.
Gronddam over Plaat van Scheelhoek
De uitvoering van deze dam, eveneens een schakel in de vaste verbinding van de
grote bouwput met het eiland Goeree startte op 24 augustus, nadat op 4 augustus
de aanbesteding had plaats gevonden.
Het zand voor dit damlichaam, dat zich uitstrekt van het zuidelijke dijkvak van
de bouwput voor de schutsluis tot aan het Zuiderdiep en gelegen is in het tracé
van de autoweg over de afsluitdam van bet Haringvliet, werd gezogen door de
zuiger „Ammerstol" even ten z.o. van de grote bouwput ten noorden van het
Noord-Pampus.
De aannemer heeft de mogelijkheid benut om een persleiding aan te brengen in
de baileybrug over het Noord-Pampus, zodat het zand van de Ammerstol via
deze brug rechtstreeks in het werk is gebracht.
Vóórdat deze buisleiding gebruiksklaar was werd reeds, om geen tijd onbenut
te laten, zand aangevoerd met bakken en door de perszuiger „Juliana" in het
damlichaam geperst.
Op de 14e september kon op de gereedgekomen persleiding worden overge
schakeld. Het werk vordert goed. Het zandlichaam is grotendeels aangebracht
tot een hoogte van N.A.P. -(- 4.00 m.
De werken bij Bruinisse
De toegangswegen vanuit de polder en de gemeente Bruinisse naar de havens en
de wegen op de haventerreinen tot een gezamenlijke lengte van ca. 2 km kwamen
in de verslagperiode gereed. Op de reeds eerder aangebrachte funderingslaag van
hoogovenslakken werd een paklaag aangebracht bestaande uit 2 lagen, n.l. een
laag van een fijne sortering hoogovenslakken, waarop een laag gebroken steenslag.
Het geheel werd goed aangewalst en ingewassen met een zand-klei mengsel.
Hierop werd een tweetal lagen warm asfalt met een sproeiwagen aangebracht,
ieder afgestrooid met split.
De werkzaamheden voor de gedeeltelijke demping van de oude vissershaven
kwamen gereed. De hiermede verkregen haventerreinen werden met een laag
hoogovenslakken verhard en gedeeltelijk bestraat. Ook de bestrating met Iprokeien
van het haventerrein langs de loswal werd voltooid en voor zover nodig herstraat.
Inmiddels wordt van de loswal een druk gebruik gemaakt voor de afvoer van
suikerbieten.
Na diverse kleinere voorzieningen werd het werk volgens bestek 128 (haven en
bouwput) in de laatste week van september voor de eerste maal opgeleverd.
Met het opspuiten van het zandlichaam voor de oprit van de Grevelingendam in
de Bruinissepolder werd een aanvang gemaakt. Om moeilijkheden bij de lozing
van het perswater te vermijden worden de werkzaamheden in een niet te hoog
tempo uitgevoerd. Eind september was ongeveer 2/3 deel van de benodigde
zandhoeveelheid aangebracht.
Ten behoeve van de inrichting van de nieuwe gemeentehaven voor het gebruik
als vissershaven werd een steiger met meergelegenheid gemaakt voor een 20-tal
schepen.
De afsluiting van het Veersche Gat
De dam over de Plaat van Onrust is op 6 juni 1959 voor de tweede maal vol
tooid opgeleverd.
Het werk aan het damgedeelte ten westen van het sluitgat heeft goede vorderingen
gemaakt. Het zand voor het damlichaam en voor de verzwaring van de duinen
ter plaatse van de aansluiting van de dam is aangespoten. De dam is geprofileerd
en de asfaltbekleding is voor een groot gedeelte aangebracht. De basaltglooiing,
die de duinen beschermde, is opgenomen en herzet in een boog aansluitend aan
de asfaltglooiing. De binnenberm van de dam is met een kleilaag afgedekt.
35
34
T