stortsteen is gepenetreerd met gietasfalt. De taludbekleding bestaat tot N.A.P.
-f- 1,50 m uit zetwerk van basaltzuilen 30/40 op een puin-vlijlaag en krammat;
daarboven uit een 0,15 m dikke laag grind-zandasfalt en een 0,10 m dikke laag
asfaltbeton. Tussen de basaltglooiing en de asfaltglooiing bevindt zich een dam-
wand van azobé.
Nadat de nodige ervaring was opgedaan met de verwerking van mijnsteen en
nadat tevens was geconstateerd, dat de betrekkelijk dunne laag klei ter plaatse
van de zinkstukken enigszins neiging vertoonde in de stortsteen weg te zakken,
waardoor de basaltglooiing in deze zone plaatselijk verzakkingen vertoonde, werd
in het ontwerp aan de voet van de berm een wijziging aangebracht, welke toepas
sing vond voor het oostelijke gedeelte van de boulevard. De kleikade werd ver
vangen door een kade van mijnsteen, de asfaltglooiing werd naar beneden door
getrokken tot het niveau van N.A.P. en het zetwerk werd vervangen door schik-
werk van basaltzuilen, direct op de mijnsteen, en gepenetreerd met gietasfalt.
Door de asfaltglooiing bij de aansluiting tegen de basaltglooiing zwaarder uit te
voeren, kon tevens worden afgezien van het aanbrengen van een houten dam-
wand. Dit laatste is een voordeel, aangezien de dam wand doorgaans minder na-
zakt dan de aansluitende glooiingen en dan boven het talud blijft uitsteken. Deze
verbeterde, tevens goedkopere oplossing heeft tijdens de uitvoering zeer goed
voldaan. De mijnsteenkade is beter dan een kleikade te verdichten en biedt een
goede bodem voor het aanbrengen van de taludbekleding. Wel moet worden ge
zorgd voor een goede aanvulling aan de achterzijde van de kade, omdat mijn
steen door golfslag wordt uitgevlakt. Deze laatste omstandigheid noopt bij het
werken in tijgebied tot het houden van een compact werkfront. Aan een goede
coördinatie in de aanvoer van de diverse benodigde materialen worden dan hoge
eisen gesteld.
Hoewel een kleilaag geen ideale basis voor een asfaltglooiing kan worden ge
noemd, is de toepassing in dit geval gewenst, omdat de scheepvaartgeul dicht
onder de oever loopt en de kans op mechanische aantasting van de berm door
een uit zijn roer lopend schip niet denkbeeldig is. De kleilaag heeft ten doel, na
de vernieling van de asfaltglooiing, te beletten, dat het zand uit het dijklichaam
wordt gespoeld en de schade zich uitbreidt. Ten behoeve van het aanvoeren van
de voor de uitvoering en de onderhoudswerken benodigde materialen is de klei
laag op het hoogst gelegen gedeelte van de berm vervangen door een werkweg
van grindzandasfalt. Boven de H.W.-lijn is de asfaltbekleding voorzien van een
laag asfaltbitumen, waarin parelgrind werd gewalst teneinde aan de glooiing het
doodse aanzien te ontnemen en een zandkleurig uiterüjk te verlenen. Door de toe
passing van een glooiing bestaande uit grind-zand-asfalt en asfaltbeton werd het
mogelijk de kleibekleding snel af te dekken, hetgeen ten goede kwam aan de snel
heid van werken en waardoor risico's bij de uitvoering als gevolg van storm
vloeden zoveel mogelijk konden worden beperkt. Het getij zet zich met enige na
ijling en gedempt in het dijklichaam voort. De in de zandkern aanwezige lucht
kan ontsnappen via op het hoogste punt van de berm aangebrachte filters, waar
door spanningen onder en oppersingen van de dichte glooiing-afdekking worden
voorkomen.
45
VLISSINGEN
LEUGENAARSHOOFO
DOORSNEDE B
I BEZ1NKING
DOORSNEDE C
44