Montage van de baileybrug tussen de beide bouwputten
Nu is de afstand van de zuidzijde van de grote bouwput tot aan de dijk van
Goeree ongeveer 1750 m. Dit traject wordt gekruist door twee getijgeulen, waar
van de zuidelijke, het Zuiderdiep met een breedte van ruim 200 m, de vaargeul
naar zee vormt voor de Stellendamse vissersvloot. De andere geul, het Noord-
Pampus, ligt tussen de grote en de kleine bouwput en is meer dan 400 m wijd.
De rest van de te maken verbinding ligt tussen de kleine bouwput en het
Zuiderdiep over het lage gedeelte van de Plaat van Scheelhoek, waarvan de
hoogteligging varieert tussen N.A.P. en een halve meter daarboven.
Het plan voor de vaste verbinding werd nu aldus opgemaakt: Een baileybrug over
het Zuiderdiep, waarin voor het doorlaten van de vissersvloot een ophaalbrug is
opgenomen, voorts een 800 m lange gronddam, aansluitend op de ringdijk van
de kleine bouwput en verder een baileybrug ter lengte van 440 m, die beide
bouwputten met elkaar verbindt.
De brug over het Noord-Pampus heeft overspanningen van circa 45 m. De con
structie is zodanig dat in de brug beneden het rijdek een persbuis, wijd 60 cm
kan worden aangebracht, waarvan de extra belasting tijdens het persen van zand
gesteld wordt op 600 kg per m1.
De hoogteligging is zodanig dat één overspanning met de onderrand ligt op
N.A.P. -j- 5.5 m, zodat sleepboten en bakken in het Noord-Pampus de brug
kunnen passeren.
Overigens ligt de onderrand op tenminste N.A.P. -j- 4.5 m. De brug over het
Zuiderdiep heeft kleinere overspanningen, variërende van circa 35 tot 39 m en
is daardoor en ook omdat hier niet op het aanbrengen van een persbuis is ge
rekend, van een lichtere constructie. Zoals gezegd, bevat deze brug een beweeg
baar gedeelte, waarvan de opening een wijdte heeft van 12 m.
De pijlers van de bruggen bestaan uit een enkele rij Peinedamwandprofielen. De
dikte van de pijlers is daardoor slechts 30 cm. Deze lichte constructie is door de
Nestum aanvaard wegens het tijdelijke karakter van de overbrugging.
De baileybruggen en de nodige wegverhardingen in de verbinding worden geheel
gefinancierd door de aannemer.
Anders is het gesteld met de 800 m lange dam over de Plaat van Scheelhoek.
Deze dam is gelegd in het tracé van het toekomstige weglichaam en kan daarom
als blijvend werk worden beschouwd, hoewel de dam voor de aanleg van de
definitieve weg later nog zal moeten worden verhoogd.
De gronddam
4