Aanbrengen van asfaltbeton op het buitentalud elevatorbakken voor de perszuigers „Polyp" en „HAM 204" gebracht en door deze in het werk gespoten. In de topperiode werd met deze schepen een totale productie bereikt van circa 70 000 m3 zand/week. Op het zandstort en naderhand bij de profilering van het zand en het aanbrengen van de kleibekledingen waren in bedrijf 2 draglines en 3 bulldozers. In totaal werden aan gebracht ruim 1 000 000 m3 zand en 7400 m3 klei. De klei werd per binnenschip aangevoerd vanaf de Maas. In tegenstelling met het nauwkeurig onder profiel af gewerkte zandlichaam van de dam werd de zandophoging voor de duinverzwaring juist min of meer golvend afgewerkt, zodat de indruk van een natuurlijk duin wordt verkregen. De verwerking van de asfalt vond op vrijwel dezelfde wijze plaats als bij het damvak over de Plaat van Onrust. Bitumen en vulstof werden aangevoerd per as; zand en grind per schip. Voor de verwerking stonden op de brede binnenberm van de dam twee asfaltmenginstallaties opgesteld met een gezamenlijke capaciteit van 90 ton/uur. Hiermede werden in 10 weken circa 7000 ton asfaltbeton, 8200 ton grindasfaltbeton en 800 ton gietasfalt gemengd. Bij de verwerking van de asfaltmengsels op de dam- 16 Vorderingen van het werk in miljoenen guldens belopen werd geen gebruik gemaakt van wegenbouwmachinesalle specie werd met de hand gespreid en met rollen en trilwalsen op het werk verdicht. Vastgesteld kan worden dat vrijwel alle werkonderdelen redelijk volgens programma zijn verlopen. Behoudens de beschreven wijziging in de drempelconstructie behoefde slechts op ondergeschikte punten van de voorgeschreven constructie te worden af geweken. Ook de toepassing van nieuwe materialen en werkwijzen leverde goede resultaten. De ervaringen met mijnsteen waren wederom gunstig. Het materiaal bleek zowel voor het opstorten van drempels onder water als voor het op- en uitbouwen van perskaden uitstekend geschikt te zijn en voorts gemakkelijk en in grote hoeveelheden te verwerken. De eenheidscaissons bleken handzaam van formaat en bieden een doel treffende mogelijkheid om snel omhoog en vooruit te komen in stromend water en golfslag. De ervaringen met het uitleggen van de nylonmatten en met de steenstorter tonen duidelijk aan dat ook voor meer revolutionaire nieuwe methoden niet behoeft te worden teruggedeinsd. Het is de meetploegen van de Waterloopkundige Afdeling mogelijk gebleken, ondanks de wirwar van schepen en ankerdraden, de talloze lodingen uit te voeren die de controle en verdere voortgang van het werk vereisten. 17 mrt. mei juli sept. nov. WERKPLAN UITVOERING

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 10