De werken in de Zandkreek, december 1959 De schutsluis in de Zandkreek Nadat begin oktober de sluisdeuren in het westelijke sluishoofd waren ingehangen kon medio oktober de basculebrug op het oostelijke sluishoofd worden geplaatst, waarna een begin werd gemaakt met het verder afbouwen van de basculekelder. In de tweede helft van december werd het dek van deze kelder gestort. Het betonwerk van de sluis is hiermede nagenoeg gereed gekomen. Men is begonnen met het wegbaggeren van de westelijke ringdijk van de bouwput en het op diepte baggeren van de beide toeleidingsgeulen naar de sluis. Deze werkzaam heden kwamen aan het eind van de verslagperiode gereed. Voorts werd begonnen met het optrekken van het boven laagwater gelegen deel van de taludverdedigingen ter weerszijden van de sluishoofden, alsmede met het opstellen van de bewegingsinrichtingen voor de sluisdeuren. De bouw van eenheidscaissons In de loop van november werden de voor de afsluitingswerken in de Zandkreek be nodigde caissons en opzetstukken afgevoerd. De bouw van de caissons is mede als gevolg van de gunstige weersomstandigheden vlot verlopen, zodat aan het eind van de verslagperiode ca. 90 van het totaal aantal te bouwen elementen gereed was. De bouw van de doorlaatcaissons De vorm van het bouwdok, zoals beschreven in nr. 7 blz. 20 e.v. van deze berichten, is enigszins gewijzigd. De put wordt langer en smaller gemaakt, zodat alle caissons achter elkaar komen te staan, hetgeen voor het gebruik van rijdende kranen en traversen voordelen biedt. De put kan nu worden ontgraven met twee draglines met een giek van 28 m lengte zonder hulp van vrachtauto's. De draglines hebben een emmerinhoud van 3 m3 waarmee elk een capaciteit heeft van ca. 150 m3 per uur. Ruim de helft van de put is tot de vereiste diepte en breedte ontgraven. In de bodem van de put worden op de plaats waar de caissons zullen worden gebouwd drainage bedden van grof grind gemaakt. Hiermee wordt bereikt dat, wanneer de caissons gereed zijn en het dok wordt gevuld met water, de caissons vlot opdrijven en niet aan de grond vastgezogen blijven. Voor de bronbemaling van de put zijn 21 putten ge slagen, waarvan er thans 16 in bedrijf zijn. Voor de caissonbouw is de betoninstallatie opgesteld op het terrein van de werkhaven bij Veere, waar ook het wapeningsstaal wordt opgeslagen en bewerkt. De caissons zullen worden gestort in vier lagen; van caisson nr. 1 is het eerste stort eind december gereed gekomen. Voor caisson nr. 2 is een begin gemaakt met het stellen van de be kisting en het vlechten van de wapening. In een tweetal machinefabrieken is men begonnen met het vervaardigen van de stalen tralieliggers die in de zijwanden van de caissons moeten worden opgenomen teneinde aan het element de nodige stijfheid te verlenen. ZUIP BEVELAND 42 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 23