asfaltbekleding van de bestaande oostelijke veerhavendam. Deze overgang van ver dedigd dijkbeloop naar onverdedigd duintalud met bewegelijke duinvoet welke bijzondere aandacht vereist wordt gevormd door een verdediging, die zoveel moge lijk het stuifzand vasthoudt en zo nodig kan worden aangepast aan een gewijzigde ligging van het onverdedigde duinbeloop. Hiertoe wordt aansluitend op de bestaande asfaltbetonbekleding van de veerhaven een vak asfaltbetonglooiing met open teen constructie, vervolgens een vak basaltglooiing en als beëindiging een verdediging bestaande uit een zwaar rijsbeslag aangebracht. In de beide laatstgenoemde vakken wordt een staketwerk van houten palen aangebracht om de bij hoge waterstanden in oostelijke richting langs de glooiing lopende stroom en golven zoveel mogelijk af te remmen. Reeds meermalen is het bij dergelijke werken met name tijdens de uitvoering voorgekomen, dat de gesloten asfaltbekleding opbarstte ten gevolge van waterover- druk, doordat een dicht teenschot in de vorm van een damwand een belemmering vormde voor het uitstromen van het zakwater in het dijklichaam. De hier gevolgde constructie, waarbij de damwand is weggelaten, heeft ten doel aan de teen van de asfaltbekleding een ongestoorde verbinding te behouden tussen het strand en de zand- kern van het ter plaatse verdedigde duinprofiel, waardoor het genoemde bezwaar kan worden ondervangen. De detailtekening toont een doorsnede van deze constructie. Ze bestaat uit een onder laag van asfaltbeton, welke één geheel vormt met de duintaludverdediging en direct op het zandlichaam is aangebracht. Aan de teen is deze onderlaag verzwaard en ze eindigt in een vrijwel vlak gedeelte (1 40) ter breedte van 1,75 m, dat dient voor de oplegging van dunne, van te voren klaar gemaakte asfaltslabben, met een dikte van 1,5 cm. De asfaltslabben, welke gewapend zijn met gebitumineerd steengaas, hebben 4.QO+ ONTWERPPEIL.S.6Q* RUIMTE VOOR RUBAAN, R'JWIEB-EN VOETPADEN Dwarsdoorsnede over de duinverzwaring STRAND N.A.P. Duinvoetbescherming nabij de veerhaven 50 Het aanbrengen van de steengaasmatten Het storten van de asfalt beton afmetingen van 5,00 m bij 1,00 m. Het leggen van de dunne gewapende slabben geschiedt met een 0,05 m overlapping, terwijl ze door middel van krammen aan elkaar bevestigd worden na te zijn vloeibaar gemaakt met behulp van een brander. Op de slabben als werkvloer wordt een laag warme vette asfaltbeton ter dikte van 0,08 m aangebracht, die met de slab één geheel gaat vormen. De werkvloer blijkt dermate sterk, dat de met asfaltbeton geladen vrachtauto's er zonder bezwaar op kunnen rijden. Verwacht wordt, dat naast het voordeel van de open teenconstructie de aldus ver kregen buigzame asfaltslab zich bij strandafname zal plooien en aldus de teen zal beschermen tegen ontgronding, waarna andere eventueel nodige maatregelen ge nomen kunnen worden. De voltooiing van de werken volgens voornoemd bestek, waartoe niet behoort de aanleg van de wegen en paden, zal in de zomer van 1960 plaatsvinden. De kosten, exclusief de grondaankoop, bedragen rond f 1 100 000,Aannemer is de firma Gebr. Geldof te Serooskerke. 51

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 27