- 01r Ter vergelijking zij vermeld, dat de dunne deklaag van asfaltbeton, over het gedeelte waar in twee lagen werd gewerkt, een gemiddeld holle-ruimtecijfer gaf van 5,03 de onderlaag van grindasfaltbeton een percentage van 8,3. Het verschil met het één- laag systeem bleek dus gering te zijn en op grond van deze resultaten is dan ook het werken in één dikke laag onder soortgelijke omstandigheden als hier aanwezig waren aan te bevelen. Er moet nog worden opgemerkt, dat op dit werk gebruik werd gemaakt van zichzelf voortbewegende trilwalsen. Hierbij is de indruk verkregen dat waarschijnlijk gunstiger resultaten zullen zijn te bereiken met aan de bovenzijde van het talud opgehangen trilwalsen, waarbij het gewicht van de wals loodrecht op het talud aangrijpt. Het kleibedrijf De klei, benodigd voor de bekleding van het zuidelijk dambeloop, werd verkregen door afgraving van een polder op Flakkee. De grond werd met een dragline ontgraven over een laagdikte variërend van 0,40 tot 0,50 m. Het transport geschiedde per spoor door zes treinen, elk met 13 karren. De grootste vervoersafstand bedroeg ruim 5,5 km, de kleinste 1,5 km. Met de uitvoering Vordering van de kleiverwerking 8 werd begonnen nabij het oostelijk einde van de dam, zodat aanvankelijk kon worden volstaan met 1 N.C.K. dragline, emmerinhoud 750 1, in de kleiput. Door het geringer worden van de vervoersafstand moest ongeveer halverwege het werk een tweede dragline in de put worden ingezet. Door de goede aanleg van de spoorbaan waren de ontsporingen minimaal, zodat het kleibedrijf, mede begunstigd door het droge weer, weinig stagnatie heeft gekend. In een periode van 20 weken werd een gemiddelde weekproductie van 2580 m3 bereikt. Voor de totaal benodigde hoeveelheid klei van ruim 50 000 m3 moest ca 12 ha worden afgegraven. Nadat dit was geschied, werd het terrein 1 m diep geploegd. De daarbij bovenkomende grond had een hogere cultuurwaarde dan de aan het terrein ontleende bouwvoor. In overleg met de cultuur-technische dienst kon op deze wijze werk met werk worden gemaakt. De betonglooiing Van de 26 500 m2 bekleding werd de helft uitgevoerd met zeshoekig gevormde blokken volgens het systeem Pit, de andere helft met diaboolvormige blokken van systeem De Hoop. Het probleem bij de verwerking van de blokken is hoofdzakelijk een transport- Vordering van de betonbekleding 30.000 m 25.000 Ijptf?- 22 1 5.000 BETON APRIL AUG. OKT. X 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1960 | | pagina 6